بلاگ

پودر گوجه فرنگی برای چه غذاهایی استفاده می شود؟

پودر گوجه فرنگی برای چه غذاهایی استفاده می شود؟پودر گوجه فرنگی برای چه غذاهایی استفاده می شود؟

پودر گوجه فرنگی برای چه غذاهایی استفاده می شود؟ ، پودر گوجه فرنگی دارای خواص مختلفی است و به غذا طعم و رنگ دلپذیری می ‌بخشد. پس به جای رب های کارخانه‌ ای شما می توانید از پودر گوجه فرنگی استفاده کنید. با ما همراه باشید تا شما را با غذاهایی که می توان در آن ها از پودر گوجه فرنگی استفاده کرد، آشنا کنیم.

گوجه فرنگی

یکی از انواع سبزیجات که در سراسر دنیا استفاده های زیادی دارد، گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی تره باری با ارزش غذایی بالا می باشد که در آن ویتامین ‌های مفید سی و لیکوپن به میزان زیادی وجود دارد‌. این ماده غذایی خوشمزه برای پختن انواع غذاها و یا استفاده در سس ها و نوشیدنی ها به کار برده می شود.
همچنین از آن می ‌توان در سالاد های مختلف استفاده کرد. برای افرادی که به تناسب اندام اهمیت می‌ دهند، گوجه فرنگی به دلیل داشتن کالری بسیار کم مفید است. این ماده غذایی به میزان ۹۰ درصد دارای آب است و این موضوع باعث شده تا در آن کالری کمی وجود داشته باشد. به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که در گوجه فرنگی وجود دارد، از آن می توان برای پیشگیری و درمان بیماری ‌های مختلف استفاده کرد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

پودر گوجه فرنگی

در زمان های گذشته قبل از اختراع یخچال مواد غذایی را در جای خشک نگهداری می کردند و یا به وسیله نمک سود کردن و خشک کردن جلوی فاسد شدن آنها را می ‌گرفتند. گوجه فرنگی از جمله مواد غذایی است که برای حفظ خواص، آن را به صورت خشک شده نگهداری می کنند.
امروزه گوجه فرنگی در صنعت در شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله شکل های آن می توان به گوجه فرنگی خشک شده یا پودر گوجه فرنگی اشاره کرد. به دلیل اینکه حجم زیادی از گوجه فرنگی از آب تشکیل شده، پس از چیده شدن خیلی سریع دچار پوسیدگی می شود.
بنابر‌این برای اینکه بتوان از تمام خواص و فواید آن بهره مند شد، بهتر است که گوجه فرنگی را خشک کرد. گوجه فرنگی خشک شده به صورت پودر گوجه فرنگی در بازار موجود است. همچنین شما می توانید در خانه گوجه فرنگی خشک شده را آماده کنید.
در پودر گوجه فرنگی تمام ویتامین های c و اسیدفولیک وجود دارد. پودر گوجه فرنگی حاوی ویتامین های گروه Bبوده و مواد معدنی مختلف مثل آهن، پتاسیم، کلسیم، مس و … در آن نگهداری می شود.

پودر گوجه فرنگی

پودر گوجه فرنگی

کاربرد پودر گوجه فرنگی

در صنعت تولید مواد غذایی، پودر گوجه فرنگی کاربرد بسیار زیادی دارد. برای درست کردن این پودر، گوجه فرنگی ها پس از شستشو و ضدعفونی شدن با کمک مواد افزودنی و توسط خشک کن های صنعتی خشک می شوند. سپس آنها را به پودر تبدیل می‌ کنند.
یکی از موضوعات مهم برای تهیه پودر گوجه فرنگی، توجه به جلوگیری از تیره شدن رنگ آن و حفظ قرمزی رنگ این پودر می باشد. برای اینکه این پودر به بهترین شکل ممکن تهیه شود، از موادی مثل ترکیبات کلسیم و نمک های مخصوص در آن استفاده می کنند.
امروزه پودرهای گوجه ‌فرنگی در شکل های متنوع و به صورت غنی شده تهیه می شوند و در صنایع بهداشتی و غذایی کاربرد زیادی دارند. پودر گوجه فرنگی مقاوم به ویروس ها یکی از این موارد است.
برای تهیه غذاهای رژیمی و یا سوپ های آماده و چاشنی های غذایی می توان از پودر گوجه فرنگی استفاده کرد. همچنین این پودر در تهیه انواع سس کچاپ و رب گوجه فرنگی کاربرد دارد.

مزایای استفاده از پودر گوجه فرنگی

استفاده از پودر گوجه فرنگی مزایای زیادی به همراه دارد. از جمله این مزایا می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ماندگاری طولانی تر
۲- وزن سبک
۳- بسته بندی و نگه داری راحت تر
۴- قیمت ارزان تر
۵- کم شدن ضایعات گوجه فرنگی در فصول مختلف سال
۶- قابلیت حمل ‌ نقل راحت

فواید مصرف گوجه فرنگی

پودر کوچک فرنگی از خاصیت دارویی زیادی برخوردار است. همچنین مصرف آن تأثیر زیادی در از بین بردن خستگی دارد. این پودر برای قلب و اعصاب تقویت کننده بسیار خوبی است. از پودر گوجه فرنگی می توان برای درمان مسمومیت های مزمن و رفع مشکلات چربی خون استفاده کرد. به دلیل داشتن ویتامین A این پودر تاثیر زیادی در داشتن پوست شفاف و تقویت قوه‌ی بینایی دارد‌. افرادی که می خواهند رژیم های سخت بگیرند، برای کم کردن وزن این پودر برای آنها فواید زیادی دارد. زیرا وجود لیکوپن در گوجه فرنگی هورمون سیری بیشتری در بدن آزاد می کند.

پودر گوجه فرنگی برای چه غذاهایی استفاده می شود؟

گوجه فرنگی خشک شده و یا پودر گوجه فرنگی کاربردهای بسیار زیادی دارد. به طوری که می توان در طولانی مدت از آن استفاده کرد، بدون اینکه فاسد شود. شما می توانید با اضافه کردن آب داغ به این پودر آن را به غذاهای در حال پخت اضافه کنید. غلظت آن بستگی به نیاز شما دارد. در صورتی که در زمان خشک شدن رب گوجه فرنگی در آن نمک و فلفل استفاده نشده باشد، پس از استفاده از این پودر به آن نمک و فلفل نیز اضافه کنید.

موارد مصرف این پودر بسیار متنوع هستند و کاربردهای آن در غذاهای مختلف روز به روز افزایش پیدا می کند. اما مهم‌ ترین موارد مصرف آن عبارتند از:

۱- برای تزیین و آراستن وعده های غذایی مختلف
۲- استفاده در انواع سالادهای گوناگون
۳- برای پختن انواع سوپ
۴- مورد استفاده در انواع خورشت ها
۵- قابل استفاده در انواع چاشنی ها و سس ها
۶- قابل استفاده در تهیه انواع پیتزا و ساندویچ

پودر گوجه فرنگی برای چه غذاهایی استفاده می شود؟

پودر گوجه فرنگی برای چه غذاهایی استفاده می شود؟

یکی از کاربردهای پودر گوجه فرنگی، تهیه سس گوجه خانگی است. این سس برای استفاده در انواع غذاهای فست فودی کاربرد دارد و مزه آن ها را بسیار لذیذ می کند.
برای درست کردن این سس باید پودر گوجه فرنگی را با آب رقیق کنید. این سس در چاشنی پیتزا نیز کاربرد زیادی دارد و تهیه آن بسیار آسان است. برای این کار می‌ توانید یک و نیم لیوان آب به نصف لیوان پودر گوجه فرنگی، اضافه کنید. سپس ترکیب به وجود آمده را بر روی حرارت قرار داده و به آن ادویه های مختلف مثل آویشن، نمک و فلفل را اضافه کنید.
پس از اینکه سس گوجه فرنگی به غلظت لازم رسید، آن را از روی شعله برداشته و پس از خنک شدن آن را استفاده کنید.

از دیگر کاربردهای پودر گوجه فرنگی می توان به تهیه انواع سالاد با این پودر اشاره کرد. با استفاده از پودر گوجه فرنگی شما می توانید به انواع سالاد ها طعم بی نظیر و خاصی ببخشید.‌ این پودر در تهیه سالاد های مختلف مثل سالاد ماکارونی، سالاد سزار، سالاد کلم، سالاد فصل و سالاد کاهو کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.