بلاگ

خواص توت سیاه

خواص توت سیاه

خواص توت سیاه ، توت سیاه خواص شگفت انگیزی دارد. این میوه ی خوشمزه نقش مهمی در درمان بسیاری از بیماری ها ایفا می کند. افراد زیادی آن را با شاه توت اشتباه می گیرند. در حالی که بافت توت سیاه نرم تر از شاه توت است و طعمی شیرین تر دارد. در ادامه به خواص توت سیاه اشاره می کنیم.

خواص توت سیاه

خواص توت سیاه

خواص توت سیاه

– کاهش وزن با مصرف توت سیاه

شاید شما هم متوجه حضور این میوه خوشمزه در بسیاری از رژیم های لاغری شده باشید. البته اگر جزو افرادی باشید که به دنبال کاهش وزن هستند. کالری کم توت سیاه در کنار فیبر فراوان آن موجب شده تا آن را در برنامه های رژیمی قرار دهند.

– خواص توت سیاه در افزایش ایمنی بدن

این میوه دوست داشتنی سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین c است. این امر باعث شده تا نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

– تاثیر توت سیاه در کاهش کلسترول خون

نتایج تحقیقات نشان می دهند که توت سیاه در کاهش کلسترول بد خون نقش دارد. علاوه بر این موجب افزایش کلسترول خوب آن نیز می شود. با این کار می تواند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

– نقش توت سیاه در بهبود کبد چرب

تحقیقات نشان می دهند که توت سیاه می تواند ریسک ابتلا به کبد چرب را در افراد کاهش دهد. این میوه مانع از تشکیل توده های چربی در کبد افراد می شود.

– بهبود عملکرد سیستم گوارش

فیبر موجود در توت سیاه کمک بزرگی به بهبود عملکرد سیستم گوارش می کند. با مصرف این میوه، مراحل هضم غذا به خوبی انجام می شوند.

– خواص توت سیاه برای افراد دیابتی

افرادی که دیابت نوع ۲ دارند با مصرف کربوهیدرات ها، دچار افزایش قند خون می شوند. این افراد با استفاده از توت سیاه می توانند از افزایش میزان قند خون خود جلوگیری کنند. ضمن اینکه فیبر موجود در توت سیاه به کاهش قند خون آنها کمک می کند.
در برخی از منابع عنوان شده که ممکن است توت سیاه با داروهای دیابت تداخل داشته باشند. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از توت سیاه با پزشک هم مشورت کنند.

– تاثیر توت سیاه بر گردش خون

یکی از خواص توت سیاه، بهبود گردش خون است. آهن موجود در ترکیب این میوه موجب می شود تا گلبول های قرمز بیشتری تولید شوند. به همین علت از این میوه برای درمان کم خونی هم استفاده می کنند.

– خواص توت سیاه در پیشگیری و درمان برخی از سرطان ها

توت سیاه یک ماده ی مفید است و در طب سنتی چین برای درمان سرطان به کار می رود. تحقیقات نشان می دهند که این میوه خوشمزه دارای ترکیباتی است که به پیشگیری و درمان برخی از سرطان ها کمک می کنند.

– تاثیر مصرف توت سیاه بر تقویت حافظه

ترکیبات موجود در توت سیاه بر روی هیپوکامپوس مغز تاثیر مثبتی دارند. این امر باعث می شود تا عملکرد حافظه و مغز با مصرف توت سیاه بهبود یابد.

– رفع یبوست با مصرف توت سیاه

زمانی که حرکات روده ای کاهش می یابند، افراد دچار یبوست می شوند. فیبر زیادی که در توت سیاه وجود دارد به رفع این مشکل کمک می کند. این ماده ی مفید، میزان حرکات روده ای و حجم مدفوع را افزایش می دهد. از این طریق مانع از بروز یبوست می شود.

– خواص توت سیاه در درمان آرتریت

آرتریت یا بیماری التهاب مفاصل، معمولا در سالمندان دیده می شود. به همین علت توصیه می کنند تا افراد سالخورده، توت سیاه را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

عوارض استفاده از توت سیاه

۱- مصرف توت سیاه در دوران بارداری و شیردهی : مطالعات کاملی در این زمینه انجام نشده است. اما به نظر می رسد که مصرف عصاره و چای های طبیعی که از برگ و میوه توت سیاه تهیه می شوند، مشکلاتی را برای بانوان باردار و شیرده به وجود می آورند. بر این اساس توصیه می کنیم زنان باردار و بانوانی که در دوره ی شیردهی قرار دارند از مصرف آن پرهیز کنند.
۲- ابتلا به آلرژی و حساسیت با مصرف توت سیاه : افراد کمی با مصرف موضعی و خوراکی توت سیاه دچار علائمی مانند خارش گلو و تنگی نفس می شوند. در صورت بروز هر گونه علائمی سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض استفاده از توت سیاه

عوارض استفاده از توت سیاه

طبع توت سیاه

توت سیاه، طبعی سرد و خشک دارد. این میوه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، انواع ویتامین ها (A، B6، C، E، K1)، مواد معدنی (K، mg، p، ca، zn) و فیبر می باشد.

توت سیاه در چه مواردی استفاده می شود؟

در صورت تمایل می توانید از این میوه خوشمزه برای تهیه دسرهای مختلف، کیک، پودینگ، شربت، مربا، ژله، بستنی، سالاد میوه، ماست یونانی و … استفاده کنید.
لازم به ذکر است که برگ های این درخت برای تغذیه کرم های ابریشم به کار می روند. علاوه بر این، برخی از افراد با استفاده از برگ های توت سیاه نوعی دمنوش تهیه می کنند. این دمنوش باعث کاهش فشار خون و التهاب گلو می شود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد خواص توت سیاه صحبت کردیم. این میوه، نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا می کند. توصیه می شود که اگر بیمار هستید، در مورد مصرف توت سیاه با پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.