بلاگ

فواید توت خشک

فواید توت خشک

فواید توت خشک ، بسیار زیاد است.توت خشک میوه ای خوشمزه است که خواص شگفت انگیزی دارد. مصرف توت خشک به بهبود سیستم گوارشی، رفع التهابات بدن، کاهش کلسترول بد خون، بهبود گردش خون، تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از کبد چرب، درمان سرماخوردگی و … کمک می کند. در ادامه به برخی از فواید توت خشک اشاره می کنیم.

۱- فواید توت خشک در بدنسازی :

بسیاری از ورزشکارانی که در زمینه بدنسازی فعالیت می کنند، برای کاهش وزن، تامین انرژی و افزایش حجم ماهیچه های خود از میوه های خشک استفاده می کنند.

۲- فواید توت خشک در بارداری :

به عقیده برخی از متخصصان تغذیه و پزشکان، مصرف توت در بارداری باعث بروز حساسیت و آسیب به جنین می شود. بنابراین از زنان باردار می خواهند تا در این دوره از مصرف میوه توت خودداری کنند. آنها به بانوان باردار توصیه می کنند تا برای بهره مندی از خواص میوه توت، آن را به صورت خشک مصرف کنند. با استفاده از توت خشک از بروز حساسیت جلوگیری می کنند.
خانم هایی که در دوره شیردهی قرار دارند می توانند از میوه تازه و خشک توت استفاده کنند. مصرف توت خشک و تازه موجب افزایش شیر آنها می شود.

 

۳- استفاده از توت خشک برای لاغری :

فیبر موجود در توت خشک موجب کنترل اشتها و کاهش پر خوری می شود. به همین علت در بسیاری از برنامه های رژیمی مورد استفاده قرار می گیرد. توت خشک با تاثیر بر عملکرد سیستم گوارشی، به هضم بهتر غذا کمک می کند. این ماده ی مفید را می توان ۲ ساعت قبل از وعده ی غذایی مصرف نمود.

 

۴- مزایای توت خشک برای کودکان :

این میوه کوچک خوشمزه سرشار از پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن و مواد قندی می باشد و ارزش دارویی بالایی دارد.

 

۵- فواید توت خشک برای افراد دیابتی :

ماده ای به نام مورانولین در توت خشک وجود دارد که از تجزیه ی کربوهیدرات ها و جذب آنها جلوگیری می کند. با این کار مانع از افزایش قند خون می شود. مصرف توت خشک برای افراد سالم و کسانی که دیابت نوع ۲ دارند، مفید می باشد. بسیاری از افراد برای کنترل قند خون خود، توت خشک را در برنامه غذایی خود قرار می دهند.

۶- تاثیر توت خشک برای اسپرم مردان :

توت خشک ماده ای است که به تنظیم عملکرد کبد و کلیه ها کمک می کند. به این صورت موجب ارتقای کیفیت زندگی جنسی مردان می شود. علاوه بر این، با مصرف توت خشک می توان مشکلات نعوظ، زود انزالی، ضعف اسپرم و … را برطرف نمود.

۷- نقش توت خشک در سلامتی و درخشندگی مو :

مواد مغذی موجود در توت خشک موجب تحریک رشد موها می شود. با مصرف توت خشک می توان وضعیت موها را بهبود بخشید. ضمن اینکه به بازیابی رنگ طبیعی موها کمک می کند.

۸- رفع سرماخوردگی با مصرف توت خشک :

این میوه سرشار از ویتامین c است. به همین دلیل سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. با مصرف توت خشک می توان از سرماخوردگی، آنفولانزا، سرفه و کرونا پیشگیری کرد.

روش های مصرف توت خشک

۱- راحت ترین راه این است که به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار گیرد.
۲- اضافه کردن به گرانولا
۳- در یک روش دیگر می توانید توت خشک را خیس کرده و به برخی غذاها استفاده نمایید. یا اینکه در آبمیوه و اسموتی بریزید و میل کنید.
۴- برخی از افراد توت خشک را همراه با ماست، غلات و یا انواع سالاد استفاده می کنند.
۵- می توان توت خشک را به شکل پودر در تهیه مافین و کلوچه به کار برد.

مضرات استفاده بیش از اندازه از توت خشک

به خاطر داشته باشید که نباید در مصرف این خوردنی خوشمزه زیاده روی کرد. در غیر این صورت با مشکلاتی مانند التهاب روده بزرگ مواجه می شوید. مصرف بیش از اندازه توت خشک به وسیله کودکان تاثیر منفی بر جذب آهن، کلسیم، روی و … در بدن آنها دارد. توت خشک طبع سردی دارد. بنابراین کسانی که به دلیل ضعف طحال دچار اسهال می شوند، نباید در مصرف توت خشک زیاده روی کنند. لازم به یادآوری است که افراد دیابتی هم باید در مصرف آن دقت نمایند.

سخن پایانی

در این مقاله به برخی از فواید توت خشک اشاره کردیم. توت خشک علاوه بر موارد بالا در پیشگیری از تصلب شرایین، سرطان و … نقش دارد. ضمن اینکه به درمان برونشیت مزمن و خونریزی شبکیه چشم کمک می کند. توصیه می کنیم هرگز در مصرف آن زیاده روی نکنید. در صورتی که بیمار هستید حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.