بلاگ

خواص میوه خشک

خواص میوه خشک

خواص میوه خشک ، از خواص میوه خشک می توان به افزایش انرژی، تامین مواد معدنی، بهبود عملکرد سیستم گوارشی و تسکین سردردهای ناشی از استرس اشاره کرد. علاوه بر این بسیاری از افراد برای تناسب اندام، سلامت قلب و رفع خستگی از میوه های خشک استفاده می کنند. این میوه ها سرشار از مواد مغذی، عناصر معدنی (آهن، فولات، کلسیم و پتاسیم)، فیبر و انواع ویتامین ها هستند. با توجه به اینکه امکان دسترسی به میوه تازه در همه جا و تمام اوقات نیست، استفاده از میوه های خشک بسیار راهگشا می باشد.

میوه خشک چیست؟

وقتی که میوه های تازه را حرارت می دهند، تمام آب خود را از دست داده و تبدیل به یک نسج مفید و پر انرژی می شوند. در این فرایند، حجم میوه ها کاهش می یابد اما خواص آنها حفظ می شود. یکی از مزایای میوه های خشک، امکان نگهداری آنها برای مدت طولانی می باشد.
امروزه از انواع میوه ها برای تهیه میوه خشک استفاده می کنند. برخی از این میوه ها شامل کشمش، خرما، توت، انجیر، سیب و زردآلو می شوند. در ادامه به برخی از خواص میوه های خشک نام برده، اشاره می کنیم.

۱- خواص کشمش خشک

کشمش خشک دارای فواید زیادی می باشد و حاوی مواد مغذی، فیبر، عناصر معدنی و آنتی اکسیدان های مختلفی است. این ترکیب نقش مهمی را در تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان کم خونی، کاهش فشارخون و التهاب بدن، پیشگیری از پوکی استخوان و تقویت بینایی ایفا می کند.
پایین بودن شاخص انسولین کشمش باعث شده تا تاثیر زیادی در افزایش قندخون یا انسولین نداشته باشد. بر اساس تحقیقات، با مصرف کشمش می توان خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی را کاهش داد.

خواص میوه خشک
۲- خواص خرما خشک

خرما یک میوه ی مفید و سرشار از پتاسیم و قند می باشد. از جمله مواد مغذی موجود در آن می توان به فسفر، آهن، کلسیم، سدیم، روی و منیزیم اشاره کرد. بسیاری از افراد برای تامین انرژی بدن، پیشگیری از کم خونی، بهبود سلامت قلب و رفع مشکلات روده از خرما استفاده می کنند.

۳- خواص توت خشک

یکی از میوه های مفید برای بدن، توت خشک است و حاوی نوعی فلاونوئید می باشد که به صورت مستقیم بر روی عملکرد رگ های خونی تاثیر می گذارد. با این کار احتمال ابتلا به تنگی عروق کاهش می یابد. این فلاونوئید، باعث افزایش اکسید نیتریک و گشاد شدن رگ ها می شود. این کار از تشکیل لخته های خونی و بروز مشکلات قلبی جلوگیری می کند.

۴- خواص میوه خشک انجیر در سلامتی

یکی از عناصر مهم موجود در انجیر، پتاسیم است که نقش مهمی در تنظیم فشار خون و PH بدن دارد. از ترکیبات دیگر موجود در انجیر می توان به فیبر آن اشاره کرد. مقدار زیاد فیبر در انجیر به هضم غذا و سلامت سیستم گوارش کمک می کند. انجیر خشک از جمله مواد مفیدی است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.
برخی از طبیبان برای کاهش سطح کلسترول، رفع مشکلات گوارشی (یبوست)، درمان دیابت و مشکلات پوستی (اگزما، پسوریازیس و…) از انجیر خشک استفاده می کنند. انجیر خشک حاوی آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزاد بدن را از بین می برند. این امر موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی، سرطان ها و دیابت می شود.

خواص میوه خشک
۵- سیب خشک

متابولیسم بدن را افزایش می دهد. این میوه خشک حاوی مقادیر کمی پروتئین و چربی می باشد. در حالی که فیبر، مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی زیادی دارد. افرادی که به طور مرتب از سیب خشک استفاده می کنند، کمتر دچار حملات قلبی می شوند. از فواید مصرف سیب خشک می توان به درمان تیروئید، لطافت پوست، رفع اسهال، برطرف شدن یبوست و بهبود دل درد اشاره کرد.

۶- زرد آلو خشک

بسیاری از افراد آن را با نام قیسی می شناسند. این ماده سرشار از آهن است و تاثیر بسزایی در مبارزه با کم خونی دارد. بانوان می توانند با مصرف زردآلو خشک از ابتلا به کم خونی پس از قاعدگی پیشگیری کنند.
آنتی اکسیدان های موجود در این میوه خشک از بروز بیماری های قلبی عروقی و سرطان پیشگیری می کنند. ضمن اینکه سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد. علاوه بر این، ویتامین A موجود در قیسی به تقویت بینایی کمک می کند.

خواص میوه خشک
مضرات استفاده بیش از حد از میوه خشک

میوه خشک مزایای زیادی دارد. اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف آن باعث بروز مشکلات زیادی می شود. ضمن اینکه بعضی از انواع میوه های خشک حاوی مواد افزودنی مانند شکر، سولفیت و مواد نگهدارنده هستند. برخی از افراد برای شیرین تر شدن میوه های خشک از شکر و برای زیباتر شدن ظاهر آنها از سولفیت استفاده می کنند. ضمن اینکه برای افزایش ماندگاری میوه های خشک، مواد نگهدارنده به آنها اضافه می کنند.
این مواد برای سلامتی مضر می باشند. در صورت استفاده از این محصولات، خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی، سرطان، مشکلات پوستی، تنگی نفس و اختلالات معده افزایش می یابد.

سخن پایانی

همان طور که در بالا اشاره کردیم میوه های خشک خواص زیادی دارند. حجم این میوه ها کم است و حاوی انرژی بالایی هستند. شما می توانید از این میوه ها به عنوان میان وعده استفاده کنید و از مزایای آنها بهره مند شوید. اما همواره به خاطر داشته باشید که در مصرف آنها زیاده روی نکنید. در زمان خرید هم اطلاعات نوشته شده روی بسته بندی کالا را مطالعه کنید و از مصرف محصولاتی که حاوی قند زیادی هستند پرهیز کنید. اگر بیمار هستید در مورد مصرف میوه های خشک با پزشک مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.