بلاگ

طرز تهیه میوه خشک خانگی

طرز تهیه میوه خشک خانگی

طرز تهیه میوه خشک خانگی ، یک فرد عادی برای حفظ سلامتی و تامین انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیازش باید روزانه ۲ تا ۳ عدد میوه مصرف کند. اما اکثر ما با بی‌ توجهی و به بهانه ‌های مختلف از مصرف میوه طفره می ‌رویم. یکی از این بهانه‌ ها در دسترس نبودن میوه‌های تازه و آبدار در ماه‌های سرد سال می باشد که البته کاملا موجه به‌ نظر می ‌رسد. اما این مشکل به ‌راحتی حل می ‌شود. شما می ‌توانید در فصول سرد سال از میوه خشک شده استفاده کنید. زیرا مواد مغذی موجود در آنها تفاوت چندانی با میوه‌ ی تازه ندارد. برای تهیه میوه خشک، مجبور نیستید به سراغ نوع آماده و بسته‌ بندی آن بروید و کلی هزینه کنید. خشک کردن میوه در خانه، کار آسانی می باشد که می ‌توانید آن را به چند روش انجام دهید. همراه ما باشید تا با روش های مختلف میوه خشک خانگی آشنا شوید.

طرز تهیه میوه خشک خانگی

روش اول: خشک کردن میوه در فر

یکی از روش های طرز تهیه میوه خشک خانگی استفاده از فر می باشد. برای خشک کردن میوه در فر اول از همه به فر، کاغذ مومی، لاینر‌های سیلیکونی، سینی فر یا توری ‌های گرد مخصوص پیتزا نیاز دارید. خشک کردن میوه در فر بسیار ساده است. فقط کافی است میوه ها را در دمای پایین گرم کنید تا آب آنها به ‌قدر کافی تبخیر شود. با این کار، احتمال رشد باکتری‌ ها به حداقل می‌ رسد. مراحل کار به صورت زیر می باشند:

خشک کردن میوه در فر

خشک کردن میوه در فر

۱- میوه ‌ی مورد نظر خود را آماده کنید.

میوه ها و توت های رسیده یا کاملا رسیده را انتخاب نمایید. آنها را با آب سرد بشویید. قسمت‌های لکه ‌دار و خراب‌ را جدا کنید. اگر میوه هسته یا دانه دارد، آن را بیرون بیاورید و ساقه ‌ی توت‌ها را نیز جدا کنید. میوه‌ها را به ‌صورت هم ‌اندازه برش بزنید تا در مدت زمان یکسانی خشک شوند.

۲- می توانید پوست میوه ها را جدا کنید. (بسته به سلیقه شما دارد)

برخی میوه ها مانند هلو، شلیل و سیب، بدون پوست بهتر خشک می ‌شوند. در پایین هر قطعه از میوه با چاقوی پوست‌ کنی، یک علامت X ایجاد کنید. تکه ‌های میوه را به ‌مدت ۳۰ ثانیه در آب جوش بریزید. سپس به یک ظرف آب یخ منتقل کنید. با این کار پوست میوه‌ها به ‌راحتی جدا می ‌شود.

۳- آنها را خیس کنید.

برای حفظ زیبایی ظاهر و به حداقل رسیدن تغییر رنگ میوه ها، آنها را در آبلیمو و آب خیس کنید. میوه‌ها را ۱۰ دقیقه درون این مخلوط قرار دهید، سپس در آبکش خالی کنید و با یک حوله ‌ی بدون پرز به ‌آرامی خشک نمایید.

۴- میوه ها را درون فر قرار دهید.

فر را از قبل در دمای ۵۴ تا ۷۱ درجه‌ ی سانتی ‌گراد گرم کنید. برای میوه های برش ‌خورده‌ ی نازک مانند سیب یا هلو از درجه ‌ی حرارت پایین‌ تر و برای توت فرنگی ها و سایر توت‌های کامل از دمای بالاتر استفاده نمایید. روی سینی فر را با کاغذ مومی بپوشانید. تکه ‌های میوه را در یک لایه طوری که روی هم قرار نگیرند و کمی فاصله بین ‌شان وجود داشته باشد، بچینید. برای جلوگیری از جمع شدن (لوله شدن) میوه ها در حین خشک شدن، یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی آنها قرار دهید. میوه ها را درون فر بگذارید و هر ۲ ساعت یک ‌بار، سینی فر را بچرخانید.
در صورتی که میوه ها، بافتی مانند چرم پیدا کنند اما همچنان منعطف باشند، یعنی میوه ها خشک شده اند.

۵- وقتی میوه های خشک آماده شدند، آنها را از فر بیرون بیاورید و در ظرف‌های پلاستیکی یا شیشه ‌ای بریزید. سر ظرف‌ها را برای ۴ تا ۵ روز باز بگذارید، تا هرگونه رطوبت باقی ‌مانده از فرآیند خشک شدن تبخیر شود. هر روز، ظرف را تکان دهید تا میوه‌ها کمی جا به‌ جا شوند. پس از ۵ روز، در ظرف را ببندید و تا فصل برداشت بعدی (حدود ۱۰ ماه بعد) از این میوه های خشک لذت ببرید.

مدت زمان لازم برای خشک شدن میوه های مختلف در فر

مدت زمان لازم برای خشک شدن میوه های مختلف در فر

مدت زمان لازم برای خشک شدن میوه های مختلف در فر

مدت زمان لازم برای خشک شدن انواع میوه ها در فر به صورت زیر می باشد:
• آلو، گلابی، هلو، موز، سیب: ۶ ساعت
• انگور و پوست مرکبات: ۸ تا ۱۰ ساعت
• گیلاس، توت فرنگی و زردآلو: ۱۲ ساعت

روش دوم: خشک کردن میوه‌ در فضای باز

خشک کردن میوه‌ در فضای باز

خشک کردن میوه‌ در فضای باز

۱- انتخاب کردن یک روز گرم

درجه ‌ی حرارت باید حداقل ۳۰ درجه ‌ی سانتی ‌گراد باشد (هرچه بالاتر باشد، بهتر است). همچنین توجه داشته باشید که خشک کردن میوه در فضای باز، چند روز طول می ‌کشد. بنابراین لازم است که هوا برای چند روز متوالی صاف و خوب باشد. رطوبت هوا نیز در حین خشک کردن میوه باید زیر ۶۰ درصد و هوا هم آفتابی و گرم باشد.

۲- میوه ‌ها را روی سینی توری (مشبک) قرار دهید.

از توری‌ های استیل ضد زنگ، پلاستیکی یا فایبرگلاس با روکش تفلون استفاده کنید. میوه‌ها را در یک لایه ‌ی یکنواخت و با کمی فاصله روی توری بچینید. اکثر سینی ‌های چوبی نیز برای این کار مناسب‌ هستند. اما از چوب سبز، کاج، سدار، بلوط و چوب سرخ اجتناب کنید. همچنین از توری فلزی (توری فلزی گالوانیزه) نیز استفاده نکنید.

۳- قرار دادن سینی زیر نور آفتاب

سینی میوه‌ را روی دو عدد آجر قرار دهید تا از زمین فاصله گیرد. قرار دادن سینی روی آجر باعث می شود که هوا بهتر جریان پیدا کند و فرآیند خشک شدن میوه ها، سریع تر انجام شود.
روی آن را به ‌طور شل (آزاد) با یک توری نازک بپوشانید و بگذارید زیر نور مستقیم خورشید بماند.
برای منعکس کردن نور بیشتر و سرعت بخشیدن به روند خشک شدن میوه‌ها، یک ورق آلومینیوم یا قلع در زیر سینی قرار دهید.
پوشاندن روی سینی از میوه‌ها در برابر پرندگان و حشرات محافظت خواهد کرد.
سینی را در شب زیر یک سایه ‌بان یا در یک جای سرپوشیده قرار دهید. زیرا هوای خنک شب می‌تواند میوه را دوباره مرطوب کند.

۴- میوه‌ ها را بعد از چند روز جمع ‌آوری نمایید.

خشک کردن میوه با استفاده از این روش، چندین روز طول م ی‌کشد. هر روز چند بار به میوه‌ها سر بزنید و بر روند خشک شدن آنها نظارت کنید. وقتی میوه ها چروکیده و جویدنی (ترد) شدند، آنها را جمع ‌آوری نمایید.

روش سوم: استفاده از دستگاه میوه خشک کن

روش دیگر برای طرز تهیه میوه خشک خانگی استفاده از دستگاه میوه خشک کن می باشد.

استفاده از دستگاه میوه خشک کن

استفاده از دستگاه میوه خشک کن

۱- دستگاه میوه خشک کن را تنظیم کنید.

دستگاه را روی تنظیمات خشک کردن میوه قرار دهید. اگر خشک کن شما چنین تنظیماتی ندارد، درجه ‌ی حرارت آن را روی ۵۷ درجه ‌ی سانتی ‌گراد تنظیم کنید.

۲- میوه ها را برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت خشک نمایید.

میوه ها را در یک لایه‌ ی تکی درون خشک کن بچینید. مقدار زمان دقیق خشک شدن به میوه و ضخامت آن بستگی دارد. اما معمولا میوه‌ها پس از ۱ تا ۲ روز آماده هستند. برای جلوگیری از خشک شدن بیش ‌از حد میوه ‌ها، بعد از ۲۴ ساعت اول آنها را مدام ببینید. سپس هر ۶ تا ۸ ساعت یک ‌بار دوباره به میوه‌ها سر بزنید.

۳- میوه خشک شده را جمع ‌آوری کنید.

وقتی میوه ها خشک و ترد شدند، یعنی آماده هستند و می ‌توانید آنها را جمع ‌آوری کنید. میوه خشک را به ‌آرامی فشار دهید. آنها باید نسبتا سفت باشند. زیرا رطوبت موجود در آنها بیرون کشیده شده است.

نگهداری و استفاده از میوه خشک

نگهداری و استفاده از میوه خشک

نگهداری و استفاده از میوه خشک

• آنها را در ظروف سربسته و در یک محل خنک نگهداری کنید.

اکثر میوه های خشک شده اگر به این روش نگهداری شوند، ۹ تا ۱۲ ماه قابل استفاده هستند. میوه های خشک آماده و بسته‌ بندی‌ شده، بعد از باز شدن باید سریع ‌تر مصرف شوند. ممکن است لازم باشد برای جلوگیری از فاسد شدن، آنها را در یک کیسه ‌ی سربسته درون یخچال قرار دهید. این مسئله در مورد میوه های خشک شده‌ خانگی که به ‌طور کامل خشک نشده ‌اند و تا حدی رطوبت دارند نیز صدق می ‌کند.

• می ‌توانید از میوه خشک در دستورات غذایی مختلف استفاده کنید یا آنها را به ‌تنهایی بخورید.

برخی از میوه‌ های خشک را می ‌توان با خیس کردن در آب گرم یا آهسته جوشاندن دوباره آبدار و مرطوب کرد. این کار معمولا برای میوه ‌های خشک ‌شده ‌ای مانند سیب، زردآلو، هلو، آلو و گلابی کاربرد دارد. انبه و پاپایا خشک ‌شده را می ‌توانید یک ساعت قبل از استفاده در آب سرد خیس کنید تا آبدار و مرطوب شوند.

سخن آخر

میوه خشک شده یا چیپس میوه یکی از خوراکی های خوشمزه و بسیار مفید می باشد که می توانید از آن به عنوان تنقلات نیز استفاده کنید. البته نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که میوه های خشک حداقل دو تا سه برابر میوه تازه حاوی قند می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.