بلاگ

سیر برای چه کسانی ضرر دارد؟

سیر برای چه کسانی ضرر دارد؟

سیر برای چه کسانی ضرر دارد؟ ، سیر یکی از گیاهان پر خواص می باشد. این ماده بدلیل عطر و مزه قوی که دارد به طور گسترده در پخت و پز مورد استفاده قرار می ‌گیرد. زیاده روی در مصرف سیر می تواند سلامت بدن را به خطر بیندازد. در ادامه با مضرات سیر برای برخی از افراد آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

مضرات زیاده روی در سیر

مضرات زیاده روی در سیر

مضرات زیاده روی در سیر

۱- بروز حالت تهوع، استفراغ و سوزش سر معده

مصرف سیر تازه، عصاره یا روغن آن با معده خالی می ‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ و سوزش سر معده شود. رفلاکس معده نیز در برخی از افراد پس از مصرف سیر مشاهده می ‌شود.

۲- آسیب به کبد

یکی از حیاتی ترین عضو در بدن انسان، کبد است. سیر دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان‌ ها می باشد که زیاده روی در مصرف آن می ‌تواند باعث مسمومیت کبدی شود. مطالعات نشان داده اند، مصرف نیم گرم سیر به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن می ‌تواند به کبد آسیب بزند.

۳- تداخل دارویی

ممکن است با دارو‌هایی مانند وارفارین، ریتوناویر، فلوئیندوین و کلورپروپامید، تداخل دارویی داشته باشد. همین باعث بروز مشکلاتی می شود.

۴- بروز اسهال

زیاده روی در مصرف سیر تازه می ‌تواند باعث بروز اسهال شود. همچنین در کنار اسهال، ممکن است افراد با نفخ شکم و تولید گاز مواجه شوند.

۵- بوی بد

یکی از بدترین و شایع ‌ترین عوارض جانبی زیاده روی در مصرف سیر، بوی بد در تنفس و بدن می باشد. بوی بد دهان می تواند به اعتماد به نفس فرد آسیب بزند. در حقیقت رعایت نکردن بهداشت فردی یکی از عوامل بوی بد بدن به حساب می آید. دلیل دیگر بوی بد بدن ناشی از زیاده روی در مصرف برخی مواد غذایی خاص مانند سیر می باشد.

بوی بد

بوی بد

۶- تشدید عفونت های قارچی واژن

یکی از عوامل مهمی که باید در نظر داشته باشید استفاده نکردن از سیر روی موضع (واژینال) است. زیرا سیر می تواند باعث تحریک بافت لطیف واژن شود. در صورت بروز چنین اتفاقی می توان استفاده از سیر را متوقف کرد. در عوض می توانید با پزشک در مورد داروهای معمول مشورت کنید.

۷- تشدید خونریزی

زمانی که خونریزی دارید، به هیچ عنوان نباید سیر مصرف نمایید. در حقیقت سیر مانند داروی وافارین و آسپرین، رقیق کننده خون می باشد.پس نباید سیر را با این داروها مصرف کرد. مصرف آن در زمان خونریزی می تواند بند آمدن خون را با مشکل مواجه کند و خطر خونریزی را افزایش دهد. همچنین مهم است بدانید که از مصرف سیر حداقل دو هفته قبل از جراحی خود داری کنید. زیرا می تواند باعث خونریزی و تداخل در سطوح فشار خون شود.

۸- کاهش شدید فشار خون

مطالعات انجام شده نشان داده اند که مصرف زیاد سیر باعث کاهش فشار خون می شود. مصرف سیر برای افرادی که فشار خون بالایی دارند، مناسب می باشد. اما مصرف آن برای افراد با فشار خون پایین می تواند خطرناک باشد.

۹- اگزما و جوش

اگزما و جوش

اگزما و جوش

۱۰- تحریک تعریق

مصرف سیر در برخی افراد باعث تحریک غدد عرق شده و میزان تعریق را در فرد افزایش می دهد.

۱۱-  بروز سر درد، گیجی و مشکلات بینایی

سیر برای چه کسانی ضرر دارد؟

گاهی اوقات سیر نرسیده و نارس باعث تنفس سخت می ‌شود. مصرف این سیر می ‌تواند تاثیر عکس روی فرد بگذارد. افرادی با شرایط زیر از سیر نباید استفاده کنند:

سیر برای چه کسانی ضرر دارد؟

سیر برای چه کسانی ضرر دارد؟

• مصرف داروی ضد انعقاد

سیر یک ضد انعقاد طبیعی می باشد که بهترین درمان برای گردش خون است. به همین دلیل به افرادی که از داروی ضد انعقاد مصرف می کنند، توصیه می ‌شود از مصرف سیر پرهیز کنند. زیرا باعث خونریزی شدید می شود.

• تپش قلب

اگر تپش قلب دارید و یا بعد از مصرف سیر دچار تپش قلب می شوید، در مصرف سیر احتیاط نمایید.

• فشار خون پایین

افرادی که فشار خون پایین و یا طبیعی دارند، از مصرف سیر پرهیز کنند. زیرا مصرف سیر باعث افت فشار خون می شود و برای افراد با فشار خون بالا مناسب است.

• مشکلات گوارشی

سیر برای دستگاه گوارش سنگین می باشد. بنابراین اگر شما دستگاه گوارش حساسی دارید، سیر مصرف نکنید.

• بارداری

مصرف سیر به مقدار زیاد در دوران بارداری می تواند باعث زایمان زودرس شود و در زنان شیرده می تواند طعم شیر را تغییر دهد. پس مصرف آن در دوران بارداری برای درمان به هیچ وجه توصیه نمی ‌شود. در صورت لزوم، حتما باید با مشورت پزشک مصرف شود.

بارداری

بارداری

• مشکلات کبدی

مصرف سیر تاثیر دارو بر بدن را کاهش می ‌دهد. بیشتر دارو‌ها مخصوصا دارو‌های کبد و جلوگیری از بارداری، اگر با سیر مصرف شوند تاثیر بر عکس روی بدن می‌ گذارند.

سخن آخر

سیر یکی از پایه‌ های ثابت نسخه‌ های درمانی طب سنتی می باشد و خواص فراوانی برای سلامتی دارد. اما برای برخی از افراد که شرایط خاصی دارند خوردن سیر به هیچ وجه توصیه نمی ‌شود. سیر را هم می توانید به صورت تازه و هم به صورت پودر سیر استفاده نمائید. برای فروش پودر سیر می توانید به فروشگاه اینترنتی دوشنگان مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.