بلاگ

انواع دمنوش گیاهی

انواع دمنوش گیاهی

انواع دمنوش گیاهی ، بعد از چای و قهوه، دمنوش ها پرطرفدارترین نوشیدنی در دنیا محسوب می شوند. افراد برای رفع خستگی و آرامش از دمنوش ها استفاده می کنند. آنها دمنوش ها را بر اساس ذائقه خود انتخاب می کنند. در این مقاله به معرفی کامل دمنوش و انواع آن می پردازیم. همراه ما باشید.

دمنوش (دمنوش گیاهی) چیست؟

دمنوش یا دم کرده گیاهی نوشیدنی می باشد که با دم کردن گل، برگ، دانه، ریشه، ساقه، گلبرگ های گیاهان مختلف و میوه های خشک تهیه می شود. پس طعم ها و عطرهای بسیار متفاوت و متنوعی دارد. دمنوش های گیاهی مانند چای و قهوه، کافئین ندارند. به همین دلیل تمامی فواید آن بطور کامل جذب بدن می شوند. این دمنوش ها در دو نوع با طبع سرد و گرم وجود دارند. هر کدام از این دمنوش ها با توجه به ذائقه افراد و در زمان مختص خود مصرف می شوند. همچنین این دمنوش ها بصورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می گیرند. متداول ترین و قدیمی ترین روش بکار بردن داروها و دمنوش های گیاهی و یا دمنوش های میوه ای دم کردن یا گرفتن عصاره بوسیله آب می باشد.

دمنوش (دمنوش گیاهی) چیست؟

دمنوش (دمنوش گیاهی) چیست؟

انواع دمنوش گیاهی

دمنوش ها سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ها، مواد معدنی و مغذی مفید هستند. دمنوش ها یک نوشیدنی کامل به حساب می آیند. دمنوش ها را می توان جایگزین نوشیدنی های پرشکر و یا آب دانست. بدلیل اینکه فواید بسیار زیادی برای بدن دارند و برای درمان بسیاری بیماری ها و دردها استفاده می شوند. بسته به ناحیه جغرافیایی و محل زندگی افراد، دمنوش های گیاهی انواع مختلف و متنوعی دارند. اما تعدادی از آنها بسیار پرکاربرد و رایج می باشند. خواص هر کدام از دمنوش های گیاهی برای سلامتی به ترکیبات موجود در آن بستگی دارد. ممکن است از یک گیاه یا ترکیبی از چندین گیاه دارویی یا گل مختلف تشکیل شده باشند.

معرفی انواع دمنوش گیاهی

از زمان های قدیم برای درمان و خوشبو کردن غذاها از انواع دمنوش گیاهی استفاده
می کردند. امروزه در بین افراد طرفداران دمنوش های گیاهی بیشتر از چای سیاه و سبز
می باشند. انواع دمنوش های متنوع بسیار زیاد می باشد. در اینجا به معرفی برخی از دآنها می پردازیم:

• دمنوش بابونه

بابونه سرشار از آنتی اکسیدان و برای پوست یک داروی عالی می باشد. برای تهیه دمنوش گیاهی بابونه کافی می باشد که یک قاشق غذاخوری بابونه و دو لیوان آب جوش را روی شعله غیر مستقیم قرار دهید. این دمنوش دارای خواص زیاد و کاربردی مانند آرامش بخش اعصاب، مغز، رفع بی خوابی، زخم دهان، درمان روماتیسم و … می باشد. همچنین نوشیدن ناشتا این دمنوش، ورم و زخم معده را بهبود می بخشد.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه

• انواع دمنوش گیاهی، دمنوش آویشن

آویشن گیاهی معطر است. عطر این گیاه به قدری دلنشین می باشد که از آن در صنایع آرایشی و بهداشتی ( در تهیه کرم، لوسیون، خمیردندان، عطر و …) استفاده می شود. دمنوش گیاهی آویشن خواص و کاربرد فراوانی مانند تقویت بینایی، اعصاب، تقویت و تحریک فولیکول های مو، تناسب اندام و … دارد. برای تهیه این دمنوش خوش طعم یک قاشق غذاخوری آویشن را با دو لیوان آب جوش ترکیب کرده و روی شعله مستقیم قرار دهید تا دم بکشد. بعد نوش جان کنید.

انواع دمنوش گیاهی، دمنوش آویشن

انواع دمنوش گیاهی، دمنوش آویشن

• دمنوش زیره سیاه

دمنوش زیره سیاه از آن دسته از دمنوش گیاهی می باشد که خواص منحصر به فرد خود را دارد. برخی از این خواص بالا بردن فشار خون، افزایش شیر مادر، ضد کم خونی، تشنج و … می باشد. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق مرباخوری زیره سیاه و دو لیوان آب جوش نیاز دارید. این دو را باهم ترکیب کرده و روی شعله غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد. سپس میل کنید.

دمنوش زیره سیاه

دمنوش زیره سیاه

• دمنوش گل محمدی

برای تهیه دمنوش گل محمدی به تجهیزات زیادی نیاز نمی باشد. برای تهیه آن فقط به دو فنجان گلبرگ گل محمدی تازه و ۳ فنجان آب جوش نیاز دارید. ابتدا قسمت های سفید رنگ انتهایی گلبرگ ها را جدا کرده و بعد گلبرگ ها را بشورید. سپس گلبرگ های شسته شده را به ۳ فنجان آب اضافه کنید و روی حرارت کم قرار دهید. تا به جوش بیاید. ۵ دقیقه صبر کنید تا گلبرگ ها کاملا بی رنگ شوند. سپس آن را از صافی رد کنید. می توانید به دلخواه به آن مقدار کمی عسل هم اضافه کنید. دمنوش شما آماده است می توانید میل کنید.
دمنوش گل محمدی از بهترین دمنوش ها می باشد که بین مردم محبوب شده است. این دمنوش دارای خواص بسیار زیادی مانند رفع گلو درد، پاک کننده پوست، ضد سرطان، غلبه بر استرس و اضطراب، درمان آکنه، رفع بوی بد دهان، حفظ سلامت چشم و … می باشد.

دمنوش گل محمدی

دمنوش گل محمدی

• انواع دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون

برای تهیه این دمنوش ترکیبی به یک قاشق مرباخوری به لیمو و یک قاشق چای خوری زیرفون نیاز می باشد. این دمنوش بدلیل اینکه زیرفون دارد برای خانم های باردار ممنوع می باشد. از خواص این دمنوش ترکیبی فوق العاده خوش طعم آرامش بخش، کاهش دهنده فشار خون، تقویت کننده حافظه و معده، درمان بی خوابی، تب بر، ضد سرما خوردگی و نقرس و … می توان نام برد.

انواع دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون

انواع دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون

• انواع دمنوش گیاهی خوش عطر بهار نارنج

بهار نارنج از دمنوش های خوش طعم و خوش عطر می باشد که باعث شادی و نشاط می شود و اشتها را افزایش می دهد. آرامش اعصاب، کنترل حمله قلبی، رفع سنگ کلیه، بهبود دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن و … از خواص باورنکردنی این دمنوش می باشند. علاوه بذ دمنوش، روغن بهار نارنج موجود است که خواص خود را دارد. از این خواص می توان به کاهش گرفتگی و دردهای عضلانی، ماساژ نوزادان برای رفع خشکی پوست، بهبود آفتاب سوختگی و … را نام برد.

انواع دمنوش گیاهی خوش عطر بهار نارنج

انواع دمنوش گیاهی خوش عطر بهار نارنج

• دمنوش ترکیبی دارچین و زنجبیل

دمنوش دارچین و زنجبیل یکی از راه های طبیعی کاهش و تسکین درد قاعدگی برای خانم ها می باشد. زنجبیل گیاهی تند و خوش طعم است. دارچین به تنهایی در رفع دردهای عضلانی، سوءهاضمه، بادشکن معده و … تاثیر گذار می باشد. یکی دیگر از اثرات دمنوش ترکیبی دارچین و زنجبیل لاغری و تناسب اندام است که امروزه دغدغه اکثر افراد می باشد. همچنین در درمان بیماری های قندی، کاهش چربی و کلسترول خون، درمان تب و سرماخوردگی اثر درمانی فوق العاده ای دارد.

دمنوش ترکیبی دارچین و زنجبیل

دمنوش ترکیبی دارچین و زنجبیل

• انواع دمنوش گیاهی گل گاو زبان

گل گاو زبان گیاهی طبی می باشد که تقریبا تمامی اجزای آن مورد استفاده دارویی است. از دانه های این گیاه برای تهیه روغن استفاده می کنند. دمنوش گیاهی گل گاو زبان دارای خواص بسیار زیادی می باشد. بعضی از این خواص بیشتر مورد تایید پزشکان و اطبا می باشد. این خواص را می توان آرام کننده اعصاب، رفع سرماخوردگی، تصفیه کننده خون، درمان اختلال حواس، ادرار آور، تقویت کلیه ها و … نام برد.

انواع دمنوش گیاهی گل گاو زبان

انواع دمنوش گیاهی گل گاو زبان

• دمنوش دارچین و انار

از بهترین و مفیدترین دمنوش های فصل پاییز، دمنوش دارچین و انار می باشد. این دمنوش با هر مزاج و طبعی سازگاری دارد. این دمنوش دارای خواص زیادی مانند کاهنده کلسترول خون، از بین برنده جوش صورت و آکنه ها، پاکسازی خون، شستشو دهنده رسوبات کیسه صفرا و … می باشد.

دمنوش دارچین و انار

دمنوش دارچین و انار

• و … .

روش تهیه انواع دمنوش گیاهی

تمام دمنوش های گیاهی به اینصورت تهیه و آماده می شوند که ترکیبات آنها به همراه دو لیوان آب سرد در یک قوری ریخته می شود.(بهتر است قوری چینی باشد.) سپس روی حرارت کم قرار داده تا به نقطه ی جوش برسد. بعد قوری را روی حرارت غیر مستقیم به مدت ۳۰ دقیقه قرار داده تا دم بکشد. و در آخر آن را از صافی عبور می دهید. دمنوش شما آماده ی نوشیدن می باشد.

سخن پایانی

دمنوش ها انوع زیادی دارند که در این مقاله به پرکاربردترین آنها اشاره کردیم. برای مصرف دمنوش ها اگر بیماری خاصی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.