بلاگ

انواع زرشک

انواع زرشک

انواع زرشک ، کشت زرشک در مناطق مختلفی از کشور انجام می شود. شرایط کشت و آب و هوای متفاوت این مناطق باعث تغییر خصوصیات زرشک شده است. به این دلیل شاهد حضور انواع مختلفی از زرشک در بازار هستیم. در ادامه اطلاعاتی درمورد انواع زرشک در اختیار شما قرار می دهیم.

انواع زرشک

۱- زرشک سیاه :

در مناطق کوهستانی رشد می کند و خواص آن بیشتر از زرشک قرمز می باشد. به همین علت از نظر قیمت، گران تر است. در ترکیب انواع زرشک، ماده ای به نام بربرین وجود دارد. مقدار این ماده در نوع سیاه بیشتر از زرشک های قرمز می باشد. بربرین یک نوع نمک آلکالوئیدی است که خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد. این ماده ارزشمند نقش مهمی در کاهش قند خون و کلسترول و نیز سلامت قلب ایفا می کند. یکی از دلایل قیمت بالای زرشک سیاه، کمیاب بودن آن است.

 زرشک سیاه

۲- زرشک قرمز :

یکی از انواع زرشک، نوع قرمز آن است که به چندین دسته تقسیم می شود. از انواع زرشک قرمز می توان به زرشک های کوهی، پفکی و دانه اناری اشاره کرد.

انواع زرشک

– زرشک پفکی :

بسیار مرغوب است و ظاهر خوبی دارد. کشاورزان در پاییز، شاخه های زرشک را می برند و در انبارهای تاریک و خنک نگه می دارد. چندین ماه طول می کشد تا زرشک ها خشک شوند. پس از خشک شدن زرشک های پفکی، آنها را تمیز می کنند و در بازار می فروشند. طولانی بودن زمان خشک شدن این زرشک ها باعث می شود تا کیفیت بالا و ظاهری زیباتر داشته باشند.

انواع زرشک

زرشک زیر تالاری :

یکی از انواع زرشک پفکی است. پروسه خشک کردن این زرشک به این صورت است که زرشک را از شاخه ها جدا می کنند. سپس آنها را بر روی قفسه ها و زیر داربست ها روی زمین می ریزند. زرشک زیر تالاری ترکیبی از زرشک های دانه اناری و پفکی است. از نظر اندازه نسبتا درشت می باشد و رنگی قرمز روشن دارد.

– زرشک دانه اناری :

یکی از انواع زرشک قرمز می باشد که آن را در اوایل پاییز می چینند. تفاوت این زرشک با نوع پفکی، این است که دانه های زرشک را از خوشه جدا می کنند. سپس آنها را در مقابل آفتاب قرار می دهند تا کاملا خشک شوند. در ادامه، برای جداسازی خرده های خوشه و دانه های زرشک از روش دمیدن طبیعی یا مصنوعی استفاده می کنند. در انتها هم زرشک ها را درون دستگاه سورت می ریزند. این کار باعث می شود تا هر گونه تیغ، خار، سنگ و شن آن جدا شوند. حالا محصول آماده ی مصرف می باشد.

– زرشک کوهی :

به صورت خودرو در کوهستان رشد می کند. مقدار تولید آن به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. زرشک کوهی را می توان در اوایل پاییز تهیه نمود.

زرشک دانه دار :

یک نوع زرشک کوهی است که بدون دخالت انسان رشد می کند. ظاهر آن مشابه زرشک معمولی می باشد. با این تفاوت که دانه دارد. زرشک های دانه دار مصارف درمانی و خانگی زیادی دارد. بسیاری از افراد برای درمان دیابت، بیماری های عفونی، کاهش فشارخون بالا، رژیم لاغری و … از آن استفاده می کنند. علاوه بر این، در مصارف خانگی برای تزئین پلو، تهیه دمنوش، مربا و … هم به کار می رود.

انواع زرشک
سخن پایانی

با مطالعه این مقاله با انواع زرشک آشنا می شوید. فواید زیاد زرشک باعث شده تا در مصارف خانگی و دارویی مورد استفاده قرار بگیرد. توجه کنید که بیش از اندازه از آن استفاده نکنید. در صورت بیماری با پزشک خود مشورت نمایید. برای فروش دمنوش زرشک و فروش لواشک زرشک میتوانید به فروشگاه سایت دوشنگان مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.