بلاگ

خاصیت زرشک برای کم خونی

خاصیت زرشک برای کم خونی

خاصیت زرشک برای کم خونی ، امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند. کم خونی بیماری می باشد که این روزهاافراد زیادی به خصوص زنان دچار آن شده اند. قرص ها و داروهای تقویتی زیادی برای درمان کم خونی وجود دارد. همچنین میوه های زیادی وجود دارند که برای بهبود کم خونی مفید هستند. خوردن آناناس رسیده باعث ساخت خون می شود. همچنین میل کردن انگور در صبح و عصر به درمان کم خونی کمک می کند. زرشک از مواد دیگری می باشد که برای درمان کم خونی مفید است. در ادامه با ما همراه باشید تا با خاصیت زرشک برای کم خونی بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با گیاه زرشک

ایران بزرگترین تولید کننده زرشک در جهان است. زرشک درختچه ای خاردار می باشد که طول آن در شرایط آب و هوایی مناسب، حداکثر به ۵ متر می رسد. این درخچه دارای میوه‌ های قرمز رنگ کوچک و بیضی شکل است که طعم ترشی دارند. هرچه زرشک تازه تر باشد، غذا خوش رنگ تر و هر چه زرشک بیشتر بماند، تیره تر می شود. زرشک تازه را می توان در فریزر نگهداری کرد. این کار باعث می شود تا زرشک نرم و خوشرنگ بماند.
زرشک خوب، قرمز روشن و خوشرنگ می باشد. بنابراین از خریدن زرشک‌ هایی که رنگ تیره دارند خودداری نمایید.
زرشک دارای ارزش غذایی می باشد. ارزش غذایی آن دارای ۳۱۶ کالری، ۳.۶ گرم پروتئین، ۲۷.۲ گرم قند، ۷.۴ گرم فیبر و ۶۳.۹ گرم کربوهیدرات است.

انواع زرشک

انواع زرشک

انواع زرشک

زرشک مصرفی در ایران به دو دسته زرشک پلویی و آبگیری تقسیم می ‌شود.
۱- زرشک پلویی
این نوع زرشک، دو نوع زرشک دانه اناری و پفکی دارد که از مرغوب ‌ترین زرشک ‌های بی‌ دانه به شمار می ‌آیند.
۲- زرشک آبگیری (زرشک سیاه)
این زرشک از انواع زرشک ‌های آبی محسوب می ‌شود. برای تهیه آب ‌زرشک استفاده می ‌گردد و نسبت به زرشک پلویی، دارای مرغوبیت کمتری می باشد.

خاصیت زرشک برای کم خونی

زرشک حاوی ویتامین B و C می باشد و در جذب آهن موجود در غذا کمک می کند. همچنین باعث افزایش جذب آهن شده و با بهبود جریان خون در بدن به درمان کم خونی کمک می کند. زرشک با تنظیم کلسترول و فشار خون در بهبود سلامت بدن موثر است.

خاصیت زرشک برای کم خونی

خاصیت زرشک برای کم خونی

خاصیت زرشک سیاه برای درمان کم خونی

از مهم‌ترین خواص زرشک سیاه می ‌توان به درمان کم ‌خونی و همچنین کم ‌خونی مینور اشاره کرد. یکی از مشکلاتی که اکثر افراد با آن روبه ‌رو هستند مشکل کم‌ خونی و فقر آهن می باشد. کم خونی بدلیل تغذیه نادرست، ناهنجارهای ژنتیکی و یا مسمومیت دارویی رخ می دهد. نوع کم ‌خونی ناشی از فقر آهن، بیشتر از اختلالات تغذیه ‌ای بروز می ‌دهد. افرادی که به کم‌ خونی شدید مبتلا می ‌باشند کافی است روزانه از دمنوش زرشک سیاه‌ استفاده کنند و خون را در بدن جایگزین نمایند. این میوه تاثیر زیادی در خون‌ سازی بدن افراد دارد.

خاصیت زرشک سیاه برای درمان کم خونی

خاصیت زرشک سیاه برای درمان کم خونی

نحوه مصرف زرشک

زرشک را به صورت های مختلف می توان مصرف کرد و از خواص آن بهره ‌مند شد. از میوه زرشک برای تهیه مربا، لواشک، مارمالاد، دمنوش و ژله استفاده می ‌شود. همچنین می ‌توان از آب آن که سرشار از خواص زرشک است، استفاده کرد. علاوه بر آن می توان به صورت پودر و چای زرشک مورد استفاده قرار داد.

مضرات زرشک

• زیاده روی در زرشک، ساقه، ریشه و برگ آن برای زنان باردار مناسب نیست. زیرا رحم را تحریک می کند و ممکن است باعث سقط جنین شود.
• مصرف زیاد این گیاه به مدت طولانی می تواند باعث ناراحتی معده و روده ها شود. همچنین جذب ویتامین های گروه B را در بدن مختل کند.

سخن آخر

زرشک، خواص و فواید زیادی دارد که در این مطلب با خاصیت آن برای کم خونی آشنا شدیم. از زرشک می توان به راحتی در اشکال مختلف استفاده نمود. بربرین موجود در زرشک باعث شده تا این میوه خوش رنگ و ترش مزه خواص زیادی داشته باشد. زرشک تاثیرات بسیار زیادی در سلامت بدن افراد دارد. اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد و در صورت نیاز باید با پزشک مشورت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.