بلاگ

دمنوش گیاهی برای دیابت

دمنوش گیاهی برای دیابت

دمنوش گیاهی برای دیابت ، دم نوش های معجزه گر برای رفع دیابت، دروغ یا واقعیت ؟ اگر شما هم جزو افرادی هستید که مصرف دمنوش ها را به نوشیدنی های صنعتی ترجیح می دهید، با ما همراه باشید.

امروزه افراد زیادی در سراسر جهان دچار دیابت می شوند. شاید شما هم در خانواده یا دوست و آشنا افرادی را سراغ داشته باشید که به بیماری قندخون مبتلا شده باشند. با جستجو در اینترنت و رسانه های جمعی به مطالبی با این عنوان “درمان قطعی قند خون با مصرف دم کرده یا جوشانده” یا “دم نوش معجزه گر” یا “داروی خارق العاده برای رفع دیابت” و. .. برخورد می کنید. اما تا چه حد این مطالب واقعیت دارند؟ آیا واقعا داروی شیمیایی یا گیاهی وجود دارد که دیابت را به طور کامل برطرف نماید؟ در این مقاله، می خواهیم جواب این سوالات را پیدا کنیم. با ما همراه باشید.

دمنوش چیست ؟

مواد غیر طبیعی موجود در ترکیب برخی از خوراکی ها و نوشیدنی ها باعث شده تا مردم به سمت استفاده از مواد طبیعی گرایش پیدا کنند. یکی از نوشیدنی های پرطرفدار، دمنوش می باشد. حتما شما هم در طول زندگی خود برای حداقل یکبار از دمنوش استفاده کرده اید. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که دمنوش چیست و چه خواصی دارد؟ یا اینکه چطور می تواند به آرامش ما کمک کند؟ در تهیه دمنوش ها از میوه های خشک شده، گل ها، گیاهان و ادویه جات مختلف استفاده می شود. به همین علت شما می توانید دمنوش هایی با طعم و عطر متفاوت از بازار خریداری نمایید.

امروزه مصرف بیش از حد نوشیدنی های پرشکر و گازدار باعث شده تا مردم به بیماری های مختلفی مبتلا شوند. این نوشیدنی های مضر و در عین حال خوشمزه، قادرند تا توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند. استقبال زیاد از این نوشیدنی های زیان آور موجب شده تا فروش آنها در بازار افزایش یابد. اما آیا بهتر نیست به جای مصرف نوشیدنی های مضر از نوشیدنی های جایگزین استفاده کنیم؟ برای این کار می توان از انواع دمنوش ها استفاده کرد. چرا که فواید زیادی برای سلامتی دارند و می توانید برای درمان بسیاری از دردها و بیماری ها از آنها استفاده کنید. برخی از افراد تصور می کنند که چای سبز، چای اولانگ و … جزو دمنوش ها هستند. در صورتی که این یک تصور اشتباه می باشد و آنها جزو چای های اصیل محسوب می شوند.

تفاوت دمنوش و جوشانده

گیاهان زیادی در طبیعت یافت می شوند که بافت سخت و محکمی دارند. این بافت ها دارای خواص مفیدی می باشند. بدن انسان قادر نیست تا این بافت های گیاهی را هضم و از ترکیبات آن استفاده نماید. به همین دلیل انسان ها برای اینکه بتوانند از ترکیبات مفید موجود در ساختار گیاهان استفاده کنند، روش های مختلفی را به کار می برند. گاهی اوقات گیاه موردنظر را در آب خیس کرده یا دم می کنند و یا از طریق جوشاندن گیاه از خواص آن بهره مند می شوند. البته تفاوت هایی بین این روش ها وجود دارند. برای تهیه ی انواع دمنوش، ادویه ها، میوه ها، برگ، ساقه یا ریشه گیاهان را خشک می کنند و به صورت پودر در می آورند.

برای تهیه دمنوش، گیاه موردنظر را می کوبند و برای مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آب جوشیده شده قرار می دهند. در این حالت در ظرف بسته و روی حرارت ملایم قرار می دهند. در انتها آن را صاف کرده و مصرف می کنند. نوشیدنی هایی که از برگ های چای، به لیمو، گل ختمی و … به دست می آیند، نوعی دمنوش هستند.

اگر گیاه را به صورت مستقیم همراه با آب سرد یا گرم بجوشانند، ترکیبی به دست می آید که خواص آن از دمنوش بیشتر و قوی تر می باشد. به این نوشیدنی، جوشانده گفته می شود. جوشیدن گیاه در آب سرد یا گرم باعث می شود تا مواد مفید بیشتری از گیاه خارج شوند. توجه داشته باشید که نباید هر گیاهی را در آب بجوشانید و مصرف کنید. گیاهان زیادی وجود دارند که باید به صورت دم کرده مورد مصرف قرار بگیرند. اگر این گیاهان را بجوشانید، خاصیت آنها تغییر می کند. در برخی موارد جوشاندن گیاه باعث می شود تا موادی از آن آزاد شوند که عوارض خطرناکی داشته باشند.

خواص دمنوش ها

دمنوش ها فواید زیادی دارند و علاوه بر ایجاد آرامش در افراد و رفع خستگی آنها، در پیشگیری و درمان بسیاری از دردها و بیماری ها نقش مهمی ایفا می کنند. در ترکیب بیشتر دمنوش ها، رنگدانه ، آنتی اکسیدان و مواد ضد سرطان، ضد فشارخون و ضد دیابت وجود دارند. علاوه بر این، دمنوش ها حاوی ترکیباتی هستند که برای رفع بیماری های قلبی و عروقی مفید می باشند.

بعضی از دمنوش ها، نقش مهمی در تقویت معده، روده، کلیه و کبد دارند. باید دقت داشت که خواص ویژه ی دمنوش ها باعث نمی شود تا به صورت دائمی مورد مصرف قرار بگیرند. زیاده روی در مصرف این نوشیدنی ها هم مانند داروهای شیمیایی یا گیاهی می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند افزایش یا کاهش قند و فشارخون شوند. در برخی موارد ممکن است با غذاهای مصرفی یا داروهای شیمیایی ناسازگار باشند. بنابراین در مصرف دمنوش ها زیاده روی نکنید و به صورت متعادل از آنها استفاده کنید. در صورتی که دچار بیماری هستید، دمنوش را با مشورت پزشک مصرف کنید.

دیابت و انواع آن

دیابت یا بیماری قند، زمانی اتفاق می افتد که بدن فرد نمی تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند و یا اینکه نمی تواند انسولین تولید شده را به درستی مصرف نماید. در این حالت، بیمار به دیابت مبتلا می شود. دیابت را به دو دسته ی دیابت نوع یک و دو تقسیم بندی می کنند. نوع اول با عنوان دیابت وابسته شناخته شده و شیوع آن کمتر می باشد. این نوع دیابت به دلایل ژنتیکی و محیطی آغاز می شود اما علت اصلی بروز آن شناخته نشده است. دیابت نوع یک در کودکان و جوانان بیشتر دیده می شود. اما امکان ابتلا به آن در هر سنی وجود دارد. دیابت نوع دو یا دیابت غیروابسته به انسولین، در سراسر جهان بسیار شایع می باشد. معمولا این نوع دیابت به علت مقاومت سلول های بدن به انسولین ایجاد می شود. در اکثر موارد، بزرگسالان به دیابت نوع دو مبتلا می شوند.

امروزه بسیاری از نوجوانان و جوانان به علل افزایش وزن، کمی تحرک و تغذیه نامناسب به این نوع دیابت مبتلا می شوند. برخی زنان در دوره بارداری خود مبتلا به دیابت بارداری می شوند. در این زمان، برای اولین بار افزایش قند خون اتفاق می افتد. معمولا علائم دیابت بارداری بعد از زایمان برطرف می شوند. اما در برخی موارد این زنان به دیابت نوع دو مبتلا می شوند.

دمنوش گیاهی برای دیابت

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی به دیابت مبتلا می شوند. برای درمان دیابت روش های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش ها، استفاده از دمنوش های گیاهی می باشد. در اینجا می خواهیم تعدادی از دمنوش های گیاهی مفید برای افراد دیابتی را به شما معرفی کنیم.

۱- کاهش قند خون با مصرف دمنوش بابونه

دمنوش بابونه

در ترکیب این دمنوش موادی وجود دارند که موجب ایجاد زنگ زرد می شوند. این امر مانع از افزایش قندخون شده و تاثیر مهمی در کنترل قند خون دارد. بسیاری از افراد برای درمان دیابت نوع دو از این دمنوش استفاده می کنند.

۲- دمنوش دارچین برای رفع دیابت

دمنوش دارچین

دارچین، نقش بسزایی در درمان دیابت دارد. استفاده از دمنوش دارچین موجب می شود تا در ابتدا قندخون کاهش یابد و در ادامه به بدن کمک می کند تا از انسولین تولید شده به خوبی استفاده کند. برای تهیه دمنوش دارچین ۲ یا ۳ چوب دارچین را روی آب سرد قرار دهید و بعد از اینکه آب به جوش آمد، این مواد را برای ۱ یا ۲ ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید. برای این کار می توانید آن را روی سماور یا بخاری قرار دهید. برخی افراد، چوب دارچین را در قوری چایی می اندازند و همراه با چایی مصرف می کنند.

۳- خواص شگفت انگیز دمنوش گیاهی قاصدک برای افراد دیابتی

خواص دمنوش گیاهی قاصدک برای دیابت

انسان ها از ریشه و برگ گیاه قاصدک برای سالیان طولانی استفاده می کردند. اجزای بیولوژیکی این گیاه برای درمان دیابت نوع ۲ به کار می روند. سطح قند خون کسانی که از ریشه و برگ این گیاه استفاده می کنند، به صورت قابل توجهی کاهش می یابد.

۴- روش مصرف جینسینگ برای دیابت

خواص جینسینگ برای دیابت

جینسینگ، گیاهی کمیاب و گران قیمت می باشد که نقش مهمی در سلامتی انسان ایفا می کند. استفاده از دمنوش جینسینگ به کاهش جذب کربوهیدرات ها کمک می کند. همچنین ترشح انسولین از لوزالمعده را افزایش می دهد. از این ماده برای درمان دیابت نوع دو استفاده می شود. برای تهیه دمنوش جینسینگ، ۳ گرم از ریشه آن را درون یک لیوان آب جوش بریزید و پس از گذشت ۵ دقیقه از صافی رد کنید. سپس آن را میل نمایید.

۵- کاهش قند خون با دمنوش تخم ریحان

دمنوش تخم ریحان برای دیابت

این دمنوش برای کاهش قند خون مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه آن، از تخم خشک ریحان یا برگ آن استفاده می کنند. برای تهیه دمنوش می توانید مقداری از برگ آن را در یک لیوان یا قوری آب جوش بریزید و پس از ۵ دقیقه که دم کشید، میل نمایید.

۶- دمنوش تخم گشنیز و تاثیر آن بر دیابت

دمنوش تخم گشنیز برای دیابت

بسیاری از خواص تخم گشنیز برای عموم مردم ناشناخته است. یکی از آنها، خاصیت ضد دیابتی دمنوش تخم گشنیز می باشد. این دمنوش، قند خون را در بدن کاهش می دهد و ترشح انسولین در لوزالمعده را افزایش می دهد. این امر موجب می شود تا از دمنوش تخم گشنیز به عنوان درمان کننده دیابت های نوع یک و دو یاد شود. برای تهیه این دمنوش، تخم خشک و آسیاب شده ی گشنیز را همراه با آب داغ روی حرارت قرار می دهند. بعد از گذشت نیم ساعت، دمنوش آماده می شود و می توان آن را مصرف نمود.

۷- دمنوش گیاهی جنگلی خربزه تلخ

دمنوش گیاهی جنگلی خربزه تلخ برای دیابت

این گیاه برای بسیاری از مردم عجیب می باشد. اما باید گفت که این گیاه در طب شرقی و غربی کاربردهای فراوانی دارد. یکی از این کاربردها، برای بیماران دیابتی می باشد. این گیاه کمک بزرگی به تصفیه و سم زدایی بدن می کند. تاثیر زیادی بر کاهش قندخون دارد. ضمن اینکه می تواند خطر عوارض دیابت را به میزان ۴۰ درصد کاهش دهد. از دیگر خواص این گیاه می توان به کاهش وزن و داشتن خواب راحت اشاره کرد.

۸- فرار از دیابت با دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل برای دیابت

یکی از بهترین دمنوش های گیاهی برای افزایش تولید انسولین و کاهش قندخون، دمنوش زنجبیل می باشد. برخی بر این باورند که مصرف زنجبیل باعث کاهش قند خون به میزان ۳۵ درصد می شود. علاوه بر این، باعث می شود تا تولید انسولین به مقدار ۱۰ درصد افزایش یابد. برای درست کردن دمنوش زنجبیل، در ابتدا یک بند انگشت از ریشه تازه را پوست بکنید و در یک لیوان آب جوش بیندازید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه دم می کشد و در این موقع می توانید یک قاشق چای خوری عسل طبیعی به آن اضافه کنید و میل نمایید.

۹- دمنوش تخم کتان برای کاهش قند خون

دمنوش تخم کتان برای دیابت

این دمنوش برای کاهش گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار مفید است. برای تهیه آن، تخم کتان را پودر کرده و به مقدار یک قاشق چای خوری به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. پس از گذشت ۱۰ دقیقه دم می کشد و می توانید آن را میل نمایید. برای اینکه طعم دمنوش بهتر شود، یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که دم نوش ها یا گیاهان دارویی و یا داروهای شیمیایی که هر روز شاهد تبلیغات گسترده آنها هستیم، معجزه نمی کنند. این مواد تاثیرات مثبتی در رفع دیابت دارند اما افراد نباید با مصرف این داروها تصور کنند که دیگر بیماری آن ها ریشه کن شده است. بیماری دیابت را می توان زیر نظر پزشک، با مصرف داروها و رعایت رژیم غذایی مناسب کنترل نمود. البته نباید نقش ورزش را در بهبود دیابت فراموش کرد. بنابراین اگر دیابت دارید یا افرادی را می شناسید که به این بیماری مبتلا هستند، می توانید با رعایت کلیه اصول از زندگی سالمی لذت ببرید.

این مقاله برای افزایش اطلاعات عمومی مردم می باشد و جایگزینی برای نظرات پزشکی نیست. توصیه می شود تا پیش از مصرف این دمنوش ها با پزشک خود مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.