بلاگ

پودر سیر

پودر سیر

پودر سیر ، یکی از ادویه هایی است که در تهیه انواع خورشت، سوپ، نان و ماست به کار می رود. این ماده دارای فواید زیادی در صنایع غذایی و بهداشتی می باشد. به همین دلیل درسطح جهان از محبوبیت بالایی برخوردار است. در این مقاله تلاش می کنیم تا شما را با این ماده اسرارآمیز بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.


ارزش غذایی پودر سیر


در ترکیب پودر سیر مواد مغذی زیادی مانند ویتامین c، آهن، کلسیم، پروتئین، فیبر و مقدار کمی سدیم و قند، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ارگانیک وجود دارند.


فواید پودر سیر


پودر سیر نقش مهمی در کاهش کلسترول، بهبود سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سرطان های خاص و هضم غذا دارد. آنتی اکسیدان های موجود در ساختار آن موجب کاهش التهاب و جلوگیری از جهش های سلولی سرطانی می شوند. برخی ترکیبات پودر سیر به بهبود معده درد کمک می کنند. برای رفع یبوست هم می توان از پودر سیر استفاده نمود. پودر سیر دارای فیبر و آهن می باشد که در رفع یبوست تاثیرگذار هستند.


۱- تاثیر بر لاغری


یکی از مشکلات امروز جوامع مختلف، چاقی و اضافه وزن می باشد. تجمع چربی ها زمینه ی ابتلا به بیماری های مختلف را فراهم می کنند. برای جلوگیری از چاقی می توانید از پودر سیر استفاده نماید. این ماده مفید می تواند تا حد زیادی از ابتلای شما به چاقی جلوگیری نماید.


۲- پیشگیری از سرطان 


آنتی اکسیدان های موجود در پودر سیر موجب کاهش هورمون های استرس زا و التهابی می شوند. این امر از ابتلای افراد به سرطان جلوگیری می کند. علاوه بر این، با مصرف پودر سیر می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت نمایید. ویتامین سی موجود در ترکیب پودر سیر موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شما می شود. استفاده از پودر سیر به عنوان راهکاری برای مقابله با بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا محسوب می شود.


 ۳- سلامتی دوران پیری


بسیاری از افراد در دوران پیری به بیماری های مختلفی مانند آلزایمر و پوکی استخوان مبتلا می شوند. با مصرف پودر سیر خطر ابتلا به این بیماری ها کاهش می یابد. افرادی که از این ماده مفید استفاده می کنند، دارای استخوان های محکم تری هستند. این افراد کمتر دچار پوکی استخوان می شوند. علاوه بر این با مصرف پودر سیر می توانند از مشکلات گوارشی در امان بمانند.


۴- سلامت پوست و مو


پودر سیر تاثیر بسزایی در سلامتی و شادابی پوست و مو ایفا می کند. با مصرف این پودر، آکنه و جای آن از بین می روند. این امر تاثیر زیادی بر زیبایی پوست دارد. علاوه بر این، شما می توانید برای رفع جوش های سرسیاه و سلول های مرده پوست خود از این پودر استفاده نمایید. برای این کار می توانید پودر سیر را با عسل مخلوط کنید. این ترکیب تاثیر چشمگیری در کاهش لکه ها و جوش های پوست صورت دارد. پودر سیر علاوه بر رفع جوش و آکنه، موجب شادابی و جوانی پوست می شود. این ماده، از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. همچنین مانع از رشد باکتری و قارچ در پوست می شود.


افرادی که از پودر سیر استفاده می کنند، دارای موهایی سالم و درخشان هستند. عناصر مغذی موجود در این پودر به رشد و تقویت مو کمک فراوانی می کنند. این مواد مانع از ریزش موها می شوند. در مواردی که افراد دچار شوره سر می شوند، به رفع این مشکل کمک می کند. این ماده دارای خواص ضد قارچی است و می تواند از رشد قارچ و شوره جلوگیری نماید. با استفاده از پودر سیر می توانید از ابروهایی زیبا لذت ببرید. چرا که این پودر به رشد ابروها کمک زیادی می کند.


خواص پودر سیر برای پرندگان و حیوانات خانگی


اضافه کردن مقداری پودر سیر به غذای پرندگان ( مثل کبوتر) موجب افزایش رشد آنها می شود. این ماده تاثیر زیادی بر تقویت سیستم ایمنی بدن آنها دارد. گوشت پرندگانی که پودر سیر مصرف می کنند، دارای طعم بهتری می باشد. استفاده از پودر سیر موجب دفع انگل ها و کرم ها از دستگاه گوارش پرنده می شوند. این پودر، اشتهای پرنده را افزایش می دهد. در این حالت، تصفیه خون بهتر انجام می شود و مشکلات گوارشی و عفونی پرنده کاهش می یابد. علاوه بر این، اعضای بدن پرنده ( قلب، کلیه و کبد) قوی تر می شوند و خطر ابتلا به بیماری های تنفسی (مثل آسم) کاهش پیدا می کند.


شما با هزینه کمتری می توانید در منزل، پودر سیر را تهیه نمایید. علاوه بر این، ترشیجاتی که با استفاده از پودر سیر درست می کنید، فاقد مواد نگه دارنده می باشند. پودر سیر خانگی طعم بهتری دارد و از سلامت آن اطمینان دارید. گفته می شود که برخی از افراد در زمان تهیه پودر سیر، به آن آرد اضافه می کنند. این مسئله باعث می شود تا پودر موردنظر، عطر و طعم سیر خالص را نداشته باشد. رنگ پودر سیر خالص، کاملا سفید و روشن است و طعم و بوی سیر خالص را دارد.


روش تهیه پودر سیر خانگی


در ابتدا پوست سیر را بکنید. برای اینکه بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید، سیرها را درون مقداری آب خیس کنید. پس از کندن پوست سیر، آنها را با دقت بشویید. سپس با استفاده از دستگاه غذاساز یا چاقو، سیرها را خرد کنید. در ادامه، ورقه های سیر را روی یک پارچه نخی قرار دهید و صبر کنید تا زیر نور خورشید خشک شوند. برای خشک کردن سیرها می توانید از دستگاه میوه خشک یا فر (با حرارت خیلی کم) استفاده نمایید. زمانی که حالت چسبندگی سیرها از بین رفت، در آسیاب برقی پودر کنید. برای اینکه پودر سیر شما یکنواخت شود، آن را الک کنید. اکنون پودر سیر شما آماده است. آن را درون ظروف دربسته بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری نمایید. ماندگاری پودر سیر بیشتر از خود سیر می باشد. شما می توانید به راحتی برای ماه ها یا حتی سال ها از آن نگهداری نمایید. پودر سیر با گذشت زمان، مواد مغذی خود را از دست نمی دهد.


موارد استفاده 


پودر سیر در تهیه غذاهای مختلفی به کار می رود. در این بخش به بعضی از غذاهایی که پودر سیر در آنها مورد استفاده قرار می گیرد، اشاره می کنیم.


۱- ماست و خیار: غذایی خنک و دلچسب که مناسب فصل تابستان می باشد. افراد مختلف با توجه به ذائقه خود آن را تهیه می کنند. برخی از مردم برای اینکه ماست و خیار طعم بهتری داشته باشد، از پودر سیر و پیاز استفاده می کنند.
۲- میرزا قاسمی : این غذای محبوب ناحیه شمال کشور می باشد. معمولا در تهیه آن، سیر را رنده و سرخ می کنند. البته می توان به جای سیر از پودر آن استفاده نمود. این کار تغییری در طعم غذا ایجاد نمی کند.
۳- سوسیس و کالباس : برخی از کارخانجات در تولید سوسیس و کالباس از پودر سیر استفاده می کنند. این امر، علاوه بر طعم بهتر، موجب می شود تا سوسیس و کالباس خاصیت ضد میکروبی داشته باشند .
۴- سس مایونز با پودر سیر : از این چاشنی در کنار بسیاری از غذاهای داغ استفاده می شود. افراد زیادی سیب زمینی سرخ کرده را همراه با این سس مصرف می کنند.
علاوه بر موارد نام برده، از پودر سیر برای طعم دار کردن پاستا، پیتزا، مرغ گریل شده، قلیه ماهی و … نیز استفاده می کنند.


سیر بهتر است یا پودر سیر ؟


سیر یک گیاه پیچیده است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. در سیر خام، یک ماده فعال به نام آلیسین وجود دارد. بوی زننده سیر هم ناشی از این ماده است. آلیسین یک ضد باکتری قدرتمند می باشد و با ورود به جریان خون، ریه ها، معده و پوست را ضد عفونی می کند.


با پودر کردن سیر، مواد مغذی آن از بین نمی رود. در این حالت امکان نگهداری پودر سیر برای مدت طولانی فراهم می شود. ضمن اینکه پودر کردن سیر، بوی زننده آن را کاهش می دهد. همیشه امکان دسترسی به سیر تازه وجود ندارد. به همین دلیل می توانید از پودر سیر استفاده نمایید. این پودر برای افرادی که از بوی تند سیر تازه فراری هستند، مناسب است. البته باید توجه داشته باشید که در مصرف سیر و پودر آن زیاده روی نکنید.


خواص پودر سیر با ماست


این یک مخلوط خوشمزه و سالم می باشد. بسیاری از افراد در تهیه این مخلوط از سیر استفاده می کنند. پودر سیر یا سیر همراه با ماست یکی از دستورالعمل های محبوب خانگی می باشد. این مخلوط موجب افزایش ایمنی بدن می شود.
قبلا به برخی از خواص پودر سیر در سلامتی اشاره کردیم. در اینجا کمی در مورد ماست صحبت می کنیم. ماست یک منبع مهم برای تامین پروتئین بدن می باشد. در ترکیب آن مواد مغذی مختلفی مانند ویتامین های B2، B12، پتاسیم و کلسیم وجود دارند. این امر موجب می شود تا ماست تاثیر بسزایی بر سلامت سیستم گوارشی و تقویت ایمنی بدن داشته باشد. این تنها بخشی از خواص کم نظیر ماست می باشد. بسیاری از افراد با مصرف پودر سیر همراه با ماست به سلامت بدن خود کمک می کنند.


روش نگهداری 


این پودر را باید در ظروف دربسته و در جای خشک و خنک نگهداری نمود. در صورتی که این موارد رعایت نشود، کیفیت پودر سیر کاهش می یابد.


چکار کنیم تا پودر سیر بهم نچسبد ؟


ذرات پودر سیر سریعا به هم می چسبند و سفت می شوند. برای جلوگیری از چسبیدن پودر سیر، کمی نمک با آن مخلوط کنید. این کار موجب می شود تا مشکلی پیش نیاید.


عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه پودر سیر


پودر سیر هم مانند هر ماده ی دیگری باید به اندازه مصرف شود. زیاده روی در مصرف آن موجب بروز مشکلاتی می شود. افرادی که در شرایط خاص پزشکی قرار دارند، باید دقت بیشتری داشته باشند. در صورت مصرف بیش از حد پودر سیر ممکن است افراد دچار اختلالات خونریزی شوند. پودرسیر عفونت های دهان را از بین می برد اما مصرف بیش ازاندازه آن می تواند موجب ایجاد بوی بد دهان شود. مصرف زیاد پودر سیر ممکن است اسپاسم عضلانی (عضلات شکم) ایجاد نماید. ضمن اینکه موجب درد معده و ایجاد نفخ می شود. بنابراین بهتر است تا در مصرف پودر سیر زیاده روی نکنید. اگر این ماده به اندازه مصرف شود، عوارضی برای فرد نخواهد داشت.


سیر کیلویی چند ؟


در حال حاضر مراکز زیادی در زمینه تولید پودر سیر فعالیت می کنند. این شرکت ها، محصولات خود را به صورت خرده یا عمده در بازار به فروش می رسانند. اگر پودر سیر، کیفیت بالایی داشته باشد، در خرده فروشی ها با قیمت بالایی فروخته می شود. برخی از شرکت ها، محصولات خود را به صورت عمده هم به فروش می رسانند. در این شرایط، قیمت پودر سیر تحت تاثیر فاکتورهایی مانند کیفیت، میزان تولید، حجم خرید، برند و … تعیین می شود. البته در این بین نباید نقش سیاست های شرکت های تولیدی را فراموش نمود.


قیمت پودر سیر در بازار


با توجه به توضیحات بالا، پودر سیر با قیمت های متفاوتی در بازار عرضه می شود. در بیشتر برندها، قیمت ۱۰۰ گرم پودر سیر بیشتر از ۱۰۰۰۰ تومان می باشد.

سخن پایانی

سیر دارای فواید زیادی است. برای اینکه بتوانید در همه فصول از آن استفاده نمایید، می توانید پودر آن را مصرف کنید. عناصر مغذی سیر، در پودر آن حفظ شده است. امکان نگهداری طولانی مدت آن وجود دارد. اما توجه داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.