بلاگ

ارزش غذایی و فواید زرشک

ارزش غذایی و فواید زرشک

ارزش غذایی و فواید زرشک ، زرشک گیاهی می باشد که ایرانیان از میوه آن در غذاها، بعنوان نوشیدنی و به شکل مربا و شربت استفاده می کنند. زرشک طبعی سرد و خشک دارد. این دانه ‌های کوچک و پفکی دارای مقدار زیادی ویتامین C هستند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می شوند. در واقع زرشک درختی همیشه سبز، پهن برگ و سم زدا است که میوه های سرخ رنگ بیضی شکل دارد. همچنین حاوی خواص دارویی و آرام بخش عالی می باشد و به مبارزه با چندین بیماری کمک می کند. در ادامه با خواص دارویی و فواید زرشک آشنا می شویم. با ما همراه باشید.


ارزش غذایی زرشک


گفته شد که زرشک منبع غنی از ویتامین C می باشد. همچنین حاوی ویتامین B مانند تیامین و مواد معدنی مثل روی است. در زرشک عناصری وجود دارد که ارزش دارویی زیادی دارد. این ماده شیمیایی به عنوان یک آنتی بیوتیک برای کشتن باکتری ها، قارچ ها و پروتوزوآ می باشد. میوه، ساقه و پوست ریشه زرشک حاوی مواد شیمیایی مانند آلکالوئیدها و ایزوکوئینولین هستند که به اندازه کافی در درمان بیماری های مختلف موثر هستند.

ارزش غذایی و فواید زرشک

ارزش غذایی و فواید زرشک


ترکیبات موجود در زرشک


زرشک دارای ۴ درصد قند، حدود ۶۵ درصد اسید مالیک و ما بقی دارای اسید تارتاریک و صمغ است. آلکالوئیدهای بسیاری مانند بربرین (که معروف ‌ترین آنها است) و همچنین بربامین و اکسیاکانتین در تمام قسمت ‌های این گیاه وجود دارد که در خواص غذایی و دارویی این گیاه نقش مهمی به عهده دارند.
در واقع از مهم‌ ترین ترکیبات موجود در زرشک، بربرین است که به عنوان یک آنتی ‌بیوتیک قوی باعث از بین رفتن میکروب ‌ها و التهابات مختلف، خصوصا خون و دستگاه گوارش می ‌شود و اثرات بسیاری در بدن ایجاد می ‌کند.


فواید زرشک


از خواص زرشک برای درمان التهاب و بهبود انواع عفونت‌ ها در بدن استفاده می ‌شود. زرشک در بهبود عفونت مثانه، دستگاه ادراری و عفونت ‌های دستگاه گوارش موثر است. تأثیر میوه ‌ی زرشک در مبارزه با عفونت‌ های دستگاه ادراری، بیشتر از ریشه آن می باشد. زرشک به بهبود گلودرد، گرفتگی بینی، درمان سینوزیت و بهبود برونشیت و برخی دیگر از ناراحتی ‌های رایج دستگاه تنفسی کمک می ‌کند. از دیگر خواص زرشک این است که به درمان عفونت‌های ناشی از قارچ پوستی نیز کمک می ‌کند. در ادامه با خواص و فواید زرشک بیشتر آشنا می شویم.

ارزش غذایی و فواید زرشک

ارزش غذایی و فواید زرشک


• بهبود سوء‌ هاضمه


برای کمک به درمان سوء‌ هاضمه مصرف زرشک بصورت مایع مانند آب‌ یا چای زرشک به بیماران توصیه می ‌شود. برای بهبود سوء ‌هاضمه توصیه می‌ شود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از مصرف وعده‌ی غذایی از زرشک استفاده کنید.


• فواید زرشک برای پیشگیری از التهاب


التهاب از عوامل ایجاد بسیاری از بیماری ها می باشد. زرشک از مواد مغذی و مفید برای پیشگیری و درمان التهاب به شمار می رود. همچنین زرشک می تواند التهابات پوستی را بهبود ببخشد. مصرف زرشک، جوش زدن و چروک پوست ناشی از افزایش سن را کاهش می دهد. برای این منظور علاوه بر استفاده از دمنوش و آب زرشک ، می توان از ماسک زرشک نیز استفاده نمود.


• ضد باکتری و ضد قارچی


مصرف زرشک به دلیل خواص ضد باکتری و ضد قارچی که دارد، راه عالی برای مبارزه با عفونت ها می باشد.


• فواید زرشک برای سلامت چشم


زرشک همچنین برای سلامت چشم مفید است . باربرین موجود در زرشک می تواند سلامت چشم ها را افزایش دهد. این به آن معنی است که تنها قادر به بهبود دید نیست , بلکه قادر خواهد بود تا از هرگونه تخریب ماکولا جلوگیری کند.


• درمان گلو درد


ویتامین C موجود در زرشک برای درمان گلو درد و سرماخوردگی مفید است. زرشک به دلیل خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده برای درمان بیماری های تنفسی شایع از جمله سینوزیت، برونشیت و گرفتگی بینی نیز مفید می باشد.


• کمک به رفع اسهال


زرشک می تواند به درمان انواع اسهال (مسافرتی و مسمومیت غذایی) کمک کند. در واقع زرشک با باکتری های خاصی که باعث بروز اسهال می شود مبارزه می کند. اما در شرایط حاد، لازم است به پزشک مراجعه شود.


• سلامت قلب


زرشک از میوه هایی می باشد که برای پایین آوردن کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف زرشک رگ های خونی را تمیز می کند و برای سلامت قلب بسیار مفید است. همچنین در بهبود بیماری های قلبی ایسکمیک، ضربان نامنظم قلب، آریتمی و کاردیومیوپاتی قلبی موثر می باشد.


• درمان مسمومیت غذایی


زرشک یک داروی طبیعی ضد باکتری است که برای درمان مسمومیت های غذایی خفیف و بدیهی، موثر می باشد.


• معده و گوارش


همه مواد غذایی سرشار از فیبر می باشند که برای دستگاه گوارش مفید هستند. زرشک نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. مصرف زرشک هضم را بهبود بخشیده و برای عملکرد درست معده و دستگاه گوارش مفید است.


• بهبود گردش خون


عملکرد درست دستگاه گردش خون باعث توزیع مطلوب مواد مغذی و اکسیژن به اندام های بدن می شود. زرشک باعث آرامش رگ های خونی شده، عملکرد قلب را کنترل می کند و گردش خون را در رگ های خونی بهبود می بخشد.


• فواید زرشک برای پیشگیری از دیابت


زرشک دارای قند می باشد که برای دیابتی ها مضر می باشد. اما زرشک حاوه ماده بربرین است که قند خون را کنترل کرده و از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری می کند.


• سندرم متابولیک


سندرم متابولیک خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش می ‌دهد. زرشک از چاقی جلوگیری کرده و قند خون، کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون را که از علائم رایج این بیماری هستند، تنظیم می ‌کند. خوردن زرشک، این مشکلات سلامتی را برطرف می‌ کند. سندرم متابولیک، بیماری ‌های قلبی و دیابت را افزایش می ‌دهد. به همین جهت، مهم است که توجه کافی و لازم را به این مورد داشته باشیم. چاقی شکم، قند خون بالا، سطح بالای تری ‌گلیسرید، فشار خون بالا یا کلسترول از جمله ترکیباتی است که باعث متابولیک می ‌شوند.


• کبد و کیسه صفرا


کبد مسئول سم زدایی و پاک کردن مواد مضر از بدن و تولید صفرا می باشد که برای هضم چربی حیاتی است. مصرف زرشک باعث پاکسازی کبد شده، خون را سم زدایی می کند. بربرین موجود در زرشک به ترشح صفرا در کبد کمک کرده و به عنوان ملین خفیف عمل می کند و فرآیند های گوارشی را بهبود می بخشد.


• منظم شدن قاعدگی زنان


عوامل متعددی برای بی نظمی پریود در خانم ها وجود دارد. مصرف زرشک راه طبیعی و موثر برای درمان بی نظمی در دوران قاعدگی می باشد.


• درمان کم خونی


کمبود آهن از دلایل اصلی کم خونی است که به دلایل مختلفی ایجاد می شود. از شایع ترین عوامل کمبود آهن، اختلال در عمل جذب آهن توسط بدن است. مصرف زرشک به دلیل دارا بودن ویتامین C، جذب آهن در بدن را بهبود بخشیده و از کم خونی پیشگیری می کند.


• کاهش عوارض شیمی درمانی


از عوارض جانبی شیمی درمانی می توان به عدم تولید گلبول های سفید خون اشاره کرد. زرشک با رفع این اختلال باعث کاهش و رفع عوارض ناشی از شیمی درمانی در بیماران سرطانی می شود.


خواص زرشک برای پوست


قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

ارزش غذایی و فواید زرشک

ارزش غذایی و فواید زرشک


• پاک کننده پوست


بربرین موجود در زرشک به صورت یک پاک کننده عالی عمل کرده و باعث از بین رفتن منافذ پوستی می شود. زرشک برای پوست های چرب عالی است.


• سفت شدن پوست صورت


زرشک منبع خوب ویتامین C می باشد که از پوست صورت در برابر عوامل استرس زای محیطی محافظت می کند. استفاده منظم زرشک باعث سفت شدن پوست می شود.


• ضد آکنه


زرشک دارای خواص ضد باکتریایی و ض دقارچی است و در درمان آکنه، جوش و پسوریازیس مفید می باشد.


سخن آخر


زرشک دانه ای ترش و خوشمزه می باشد که خواص بسیار زیادی دارد و برای بدن بسیار مفید است. این دانه ی ترش، طبعی سرد و خشک دارد.

برای فروش دمنوش زرشک و یا فروش لواشک زرشک به فروشگاه اینترنتی دوشنگان مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.