بلاگ

دمنوش گیاهی برای افسردگی

دمنوش گیاهی برای افسردگی

دمنوش گیاهی برای افسردگی ، افسردگی، یک حالت خلقی می باشد. بی حوصلگی، بی علاقگی، بی میلی و گریز از فعالیت نشانه هایی از افسردگی هستند. افسردگی بر افکار، رفتار، احساسات، خوشی و تندرستی فرد تاثیر دارد. افراد افسرده با مسائلی مانند بی خوابی، مشکلات گوارشی، کاهش انرژی بدن، خواب زیاد، احساس خستگی و کوفتگی روبه رو می شوند. افسردگی ممکن است یک واکنش طبیعی و یا نشانه روانی باشد. عکس العمل افراد در مقابل مرگ عزیزان، اثرات بیماری های بدنی، عوارض جانبی مصرف بعضی از داروها و … جزو واکنش های طبیعی به شمار می روند. در برخی موارد، افسردگی به دلایل روانی اتفاق می افتد. اگر فرد به افسردگی شدید مبتلا شود، ممکن است قدرت تفکر، خلاقیت و تمرکز خود را از دست بدهد.

درمان افسردگی

در حال حاضر با استفاده از راه های زیادی می توان افسردگی را درمان کرد. برخی از راه های درمان شامل روان درمانی، مراجعه به پزشک، شرکت در جلسات مشاوره، دارو درمانی، دمنوش گیاهی و … می شوند.

دمنوش گیاهی برای افسردگی

دمنوش گیاهی برای افسردگی ، افسردگی یک اختلال خلقی و رایج می باشد که بر احساسات، نحوه فکر کردن و عملکرد افراد اثر منفی دارد. یکی از روش های مرسوم که برای رفع خستگی و افزایش انرژی بکار می رود، استفاده از دمنوش های گیاهی (گیاهان دارویی) می باشد. فرد با نوشیدن یک فنجان دمنوش داغ احساس خوبی پیدا می کند. باید توجه داشت که افسردگی یک مسأله پزشکی و جدی می باشد. در افسردگی های شدید که مشکلاتی در زندگی روزمره ایجاد می کنند، باید به پزشک مراجعه نمود.

معرفی دمنوش گیاهی برای افسردگی

دمنوش گیاهی برای افسردگی ، دمنوش های گیاهی متنوع و زیادی در جهان وجود دارند که برای درمان افسردگی و افزایش انرژی استفاده می شوند. در اینجا چندین نوع از این دمنوش ها را معرفی می کنیم:

۱) دمنوش گیاهی ضد افسردگی گل راعی

گل راعی که با نام های هوفاریقون و یا گل شهناز هم شناخته می شود، برای درمان افسردگی های خفیف به کار می رود. مصرف این دمنوش در طولانی مدت هیچ ضرر و عوارض جانبی ندارد. اما مصرف آن به افرادی که به نور حساسیت دارند، توصیه نمی شود. مصرف همزمان دمنوش گیاهی گل راعی و داروهای ضد افسردگی باعث ایجاد سندروم سروتونین می شود. افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند، برای استفاده از این دمنوش باید با پزشک خود مشورت نمایند. با مصرف این دمنوش سطح هورمون های سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین در بدن افزایش می یابد. این امر، حس خوبی را در افراد ایجاد می کند و به درمان افسردگی آنها کمک می کند.

۲) دمنوش گیاهی خوش عطر بابونه

اگر دچار بی خوابی و بی قراری هستید، می توانید از دمنوش بابونه استفاده کنید. بهتر است این دم نوش را قبل از خواب میل نمایید. مصرف دمنوش گیاهی بابونه باعث می شود تا خوابی راحت و آرام را تجربه کنید.

۳) تجربه خوابی راحت با دمنوش گیاهی اسطوخودوس

بوی گیاه اسطوخودوس باعث آرامش اعصاب می شود و به شما کمک می کند تا به راحتی بخوابید. افرادی که از این دم نوش استفاده می کنند، به خوبی می توانند بر روی کارهای خود تمرکز کنند. این دمنوش مانند داروهای ضدافسردگی و اضطراب موجب خواب آلودگی نمی شود. بلکه باعث خواب آرام می شود و کیفیت خواب را افزایش می دهد. همچنین به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

۴) دمنوش گیاهی نی جو دوسر

ترکیبات مغذی موجود در جو دو سر باعث کاهش کلسترول می شوند. همچنین از سخت شدن دیواره شریان ها جلوگیری می کنند. دمنوش نی جو دو سر فواید زیادی دارد. برای درمان اگزما، تقویت اشتها، درمان دیابت، تقویت مو و ناخن و … می توان از آن استفاده نمود. این دمنوش حاوی انواع مواد معدنی، ویتامین های گروه آ و ب می باشد. به همین دلیل مشکلات رایجی مانند بی خوابی، استرس مزمن و اضطراب را کاهش می دهد.

۵) دمنوش خوش عطر و خوشرنگ رزماری

برگ های رزماری برای طعم دادن به سیب زمینی، گوشت، روغن های پخت و پز و … استفاده می شوند. این گیاه سرشار از ویتامین E می باشد. رزماری خواص دارویی و گیاهی بسیاری دارد. از دمنوش این گیاه می توان برای تقویت کبد، رفع مشکلات پوستی و افسردگی، درمان بی خوابی و … استفاده نمود. این دمنوش برای کاهش ترشحات خانم ها به کار می رود.
دمنوش گیاه رزماری برای خانم های باردار ممنوع می باشد. زیرا موجب سقط جنین می شود.

۶) دمنوش گیاهی بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه از خانواده گیاه نعناع می باشد. برای تهیه داروهای گیاهی از برگ این گیاه استفاده می کنند. بادرنجبویه خواص دارویی بسیاری دارد و از دمنوش هایی است که در طب سنتی کاربرد زیادی دارند. این دم نوش، مشکلات گوارشی را تسکین می دهد و از بیماری های قلبی پیشگیری می کند. افرادی که دچار استرس هستند، می توانند از این دمنوش استفاده کنند. دمنوش بادرنجبویه دارای خاصیت ضد افسردگی می باشد.

برای تهیه دمنوش بادرنجبویه به ۲ قاشق غذاخوری برگ بادرنجبویه تازه، یک پیمانه آب، به مقدار دلخواه عسل، دارچین و زنجبیل نیاز می باشد. ابتدا آب را بجوشانید و هنگام غل زدن به آن بادرنجبویه را اضافه کنید. دارچین و زنجبیل را در این مرحله می توانید اضافه کنید. سپس ترکیب را روی شعله غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد. در انتها، دمنوش را از صافی عبور دهید. در صورت تمایل می توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید.

۷) درمان افسردگی با دمنوش گیاهی به لیمو

یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان افسردگی و اضطراب، گیاه به لیمو می باشد. این گیاه با افزایش حافظه، درمان بی خوابی و رفع خستگی به درمان افسردگی کمک می کند.

۸) تاثیر دمنوش گل رز بر درمان افسردگی

یکی از قوی ترین داروهای گیاهی برای درمان افسردگی و کاهش استرس، گل رز می باشد. گلبرگ های گل رز بسیار شادی بخش هستند و باعث آرامش قلب می شوند. برخی از افراد برای تقویت نیروی جنسی از این دمنوش استفاده می کنند. دمنوش گل رز در تقویت اعصاب هم موثر است. برای تهیه دمنوش این گل، یک قاشق غذاخوری گلبرگ گل رز را به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم دم کنید و در نهایت میل نمایید.

کلام آخر

درمان افسردگی با استفاده از گیاهان دارویی، یک روش موقتی می باشد. برای درمان دائمی باید به روانپزشک مراجعه شود. بهتر است تا در مورد مصرف دم نوش با پزشک خود مشورت نمایید. شما می توانید تحت نظر پزشک، در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب از دمنوش های ضد افسردگی هم استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.