بلاگ

خواص دمنوش گیاهی

خواص دمنوش های گیاهی

خواص دمنوش گیاهی ، شما به چه نوع دمنوشی علاقه دارید؟ آیا دمنوش ها جایی در برنامه غذایی شما دارند؟ دمنوش ها نوشیدنی هایی هستند که محبوبیت زیادی دارند. بعضی از افراد به دلیل طعم و عطر خاص دمنوش ها از آنها استفاده می کنند. اما بسیاری از مردم برای درمان بیماری های مختلف، این نوشیدنی مفید را مصرف می کنند. دمنوش های گیاهی برخلاف چای و قهوه، کافئین ندارند و برای بدن مفید می باشند. برای آشنایی بیشتر با دمنوش گیاهی و خواص آن تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دمنوش گیاهی چیست ؟

خواش دمنوش های گیاهی

دمنوش گیاهی نوعی نوشیدنی می باشد. این دمنوش از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، میوه های خشک و اجزای دیگر گیاهان دارویی (قابل حل شدن درآب) تهیه می شود. آن ها بصورت خشک و یا تازه مورد استفاده قرار می گیرند. گیاهان دارویی منشأ طبیعی دارند و در مقایسه با داروهای شیمیایی عوارض کمتری ایجاد می کنند.

دمنوش های گیاهی متنوعی وجود دارند که خواص آنها با همدیگر متفاوت می باشند. هر شخص می تواند بر اساس سلیقه، ذائقه و با توجه به بیماری ها یا نیازهای بدنی خویش از این نوشیدنی ها استفاده نماید. به یاد داشته باشید مصرف بی رویه دمنوش ها نیز با عوارض جانبی و حتی مسمومیت های شدید همراه می باشد. قبل از مصرف دمنوش های گیاهی حتما اطلاعات کافی را در مورد خواص و ترکیبات آن ها به دست آورید. در ضمن مطمئن شوید که عوارضی برای شما نخواهند داشت.

خواص دمنوش گیاهی

خواص دمنوش گیاهی ، دمنوش ها نوعی چای نیستند و عنوان چای گیاهی برای آنها اشتباه می باشد. درواقع چای از دم کردن گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود. اما می توان چای سبز و اولانگ را که چای های اصیلی هستند، نوعی دمنوش دانست. دمنوش ها بدلیل خواص و فواید زیادی که دارند برای سلامتی بدن مفید هستند. همچنین می توانند جایگزین خوبی برای نوشیدنی های پرشکر و یا آب باشند. برای درمان بسیاری از بیماری ها و درد ها از دمنوش های گیاهی استفاده می شود.

معرفی خواص دمنوش گیاهی

دم نوش زعفرانی با خواص پیشگیری از سرطان

خواص دمنوش زعفران

زعفران، گیاه منحصر به فرد و جزء ادویه های اصلی ایرانیان می باشد. دمنوش زعفرانی با ترکیب زعفران، گل محمدی و هل تهیه می شود. رایحه ی به یاد ماندنی این دم نوش به علت عطر هل و گل محمدی می باشد.

برای تهیه دمنوش زعفرانی ابتدا این ترکیبات را درون آب سرد قوری چینی بریزید. پس از اینکه به جوش آمد، روی شعله غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد. برای دم کشیدن ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان لازم است. در انتها ترکیب را از صافی عبور دهید. دم نوش زعفرانی شما آماده ی نوشیدن است. مصرف این دم نوش موجب تقویت حافظه می شود و از سرطان جلوگیری می کند.

دمنوش جینسینگ

خواص جینسینگ

جینسینگ، گیاهی است که شهرت جهانی دارد. گیاه جوانی و یا نوش دارو از نام های دیگر گیاه جینسینگ می باشند. برای تهیه دمنوش جینسینگ کافی است که گیاه جینسینگ را با آبی که جوش آمده، روی شعله غیر مستقیم قرار دهید. صبر کنید تا دم بکشد. سپس از صافی عبور دهید.

دمنوش شما آماده میل کردن می باشد. اگر حافظه شما ضعیف شده و بسیاری از کارهای خود را فراموش می کنید، می توانید از این دم نوش استفاده کنید. بسیاری از افراد این دمنوش را برای مقابله با پیری و عوارض آن، جلوگیری از سر درد، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش قدرت جسمانی، مقابله با افسردگی، شادابی و نشاط مصرف می کنند.

دمنوش خوشمزه چای ترش برای کاهش فشار خون

 

این دمنوش با چای ترش (گل رز چینی) و مقداری آبجوش تهیه می شود. برای تهیه آن مقداری چای ترش را داخل آب جوش بریزید. برای این کار می توانید از قوری استفاده نمایید. سپس این ترکیب را روی حرارت و شعله غیر مستقیم مانند سماور قرار دهید و منتظر بمانید تا دم بکشد. در ادامه، آن را از صافی عبور دهید. حال دمنوش خوشمزه چای ترش آماده است.

افرادی که دچار فشار خون بالا هستند می توانند این دم نوش را تهیه و میل کنند. دمنوش چای ترش اثر مثبتی بر کنترل و تعادل فشار خون بالا دارد. فشار خون بالا می تواند بر قلب و کلیه اثر منفی بگذارد.

لاغری و تناسب اندام با دمنوش ترش مزه دارچین و زرشک

دمنوش دارچین زرشک

 

دارچین مزایای زیادی برای سلامتی دارد. با مصرف آن می توانید وزن خود را کاهش دهید. علاوه بر این، موجب بهبود سلامت قلب می شود. همچنین تاثیر مثبتی بر تنظیم قند خون دارد. دمنوش ترکیب دارچین و زرشک، خواص دو ماده را در خود دارد. خواص دارچین در کنار خواص زرشک، دمنوش دارچین زرشک را به یک مورد خاص تبدیل می کند. زرشک، گیاهی است که به خونسازی، سم زدایی و تنظیم قند خون و فشار خون کمک می کند.

برای تهیه دمنوش دارچین زرشک ابتدا ترکیبات را درون فنجان قرار داده، سپس آب جوش به آن اضافه کنید. به مدت ۳ الی ۵ دقیقه زمان دهید تا به دور از حرارت مستقیم دم بکشد.

کاهش ترس، اضطراب و بی خوابی با مصرف دمنوش معروف بابونه

دمنوش بابونه

معمولا دمنوش های گیاهی برای آرامش و تمدد اعصاب مصرف می شوند. این امر موجب می شود تا استرس و اضطراب افراد برطرف شود. اگر قبل از خواب از این دم نوش ها استفاده کنید، از خواب راحتی لذت خواهید برد.

دمنوش بابونه از بهترین و معروف ترین دمنوش های گیاهی برای کاهش استرس و رفع بی خوابی می باشد. برای رفع افسردگی هم می توان از دمنوش بابونه استفاده کرد. اگر دچار سرماخوردگی و آنفولانزا شدید، دمنوش بابونه را میل کنید. این امر به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند.

برای تهیه این دمنوش می توانید مقداری بابونه خشک را در یک فنجان قرار دهید و روی آن آب جوش بریزید. ۳ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. اگر درب آن را ببندید یا روی آن را بپوشانید، سریعتر و بهتر دم می کشد. برای این منظور می توانید از لیوان های مخصوص دمنوش استفاده نمایید. برخی افراد بابونه را درون قوری می ریزند و پس از دم کشیدن، صاف و میل می کنند. برای طعم بهتر می توانید مقداری عسل یا آب لیموی تازه را به ترکیب اضافه کنید.

 

رفع سردرد های عصبی با دمنوش بهار نارنج

خواص دمنوش بهار نارنج و دارچین

این دمنوش خوشمزه نشاط آور است و موجب تحریک اشتهای افراد می شود. بسیاری از افراد برای رفع دل پیچه و گاز معده و تسکین درد سینه از این دم نوش استفاده می کنند.

اگر از سردردهای عصبی رنج می برید، می توانید این دمنوش را تهیه و میل نمایید. دمنوش بهار نارنج، برای تقویت قلب، اعصاب و نیروی جنسی به کار می رود. شما به راحتی می توانید این دمنوش خوشمزه و مفید را در منزل خود تهیه نمایید. برای این منظور، یک قاشق غذاخوری بهار نارنج را همراه با دو لیوان آب جوش، روی شعله غیر مستقیم قرار دهید. پس از چند دقیقه که دم کشید، آن را صاف و میل کنید.

دمنوش به لیمو

خواص دمنوش لیمو

افرادی که خواب راحتی ندارند یا از شکم درد، سردرد، سرگیجه و نفخ رنج می برند، می توانند این دمنوش را تهیه و میل نمایند. دمنوش به لیمو برای افراد مبتلا به آسم و اسپاسم هم مفید است. این دمنوش خواص زیادی دارد. شما می توانید برای بهره مندی از این خواص، یک قاشق غذاخوری از به لیمو را در دو لیوان آب جوشیده بریزید. سپس آن را بر روی شعله غیر مستقیم قرار دهید و پس از دم کشیدن، میل نمایید.

 

سخن پایانی

دمنوش های گیاهی خواص ویژه و منحصر به فردی دارند. اما در مصرف آنها نباید زیاده روی نمود. اگر از بیماری های مختلفی رنج می برید و دارو مصرف می کنید، بهتر است قبل از استفاده از دمنوش ها با پزشک خود مشورت نمایید. دقت کنید که دمنوش ها، معجزه نمی کنند و نباید انتظارات غیر منطقی از آن ها داشت. در درمان بیماری ها، دمنوش به تنهایی کارساز نیست. بلکه باید به پزشک مراجعه کنید. ضمن اینکه ورزش و تغذیه سالم را فراموش نکنید. برای خرید انواع دمنوش های گیاهی می توانید به بخش فروشگاه سایت دوشندگان مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.