بلاگ

روش های مصرف زرشک

روش های مصرف زرشک

روش های مصرف زرشک ، معمولا زرشک را به صورت تازه، آب زرشک ، دمنوش و مربا استفاده می کنند.

روش های مصرف زرشک

۱- زرشک تازه :

ابتدا باید زرشک تازه را خشک کرد. برای این کار، باید شاخه های زرشک را در مکان تاریکی قرار دهید که تهویه مناسبی داشته باشد. اگر جریان هوا در این محل وجود نداشته باشد، زرشک ها کپک می زنند. فرایند خشک شدن زرشک ها ممکن است طولانی شود و چندین ماه طول بکشد. برخی از افراد برای خشک کردن زرشک از نور خورشید استفاده می کنند.
توجه داشته باشید که نور خورشید می تواند باعث بد رنگی و تیرگی زرشک ها شود. اگر زرشک را به خوبی خشک کنید، در زمان نگهداری خراب نمی شود. یکی از کاربردهای زرشک در تهیه غذاهایی مانند زرشک پلو با مرغ، ته چین، کوکو سبزی و … می باشد.

روش های مصرف زرشک

۲- آب زرشک :

برای تهیه آب زرشک از زرشک تازه یا فریز شده استفاده می کنند. زرشک تازه در فصل پاییز عرضه می شود. بنابراین اگر تمایل دارید تا در طول سال، آب زرشک در دسترس داشته باشید از روش های زیر استفاده کنید.

روش اول :

زرشک تازه را در پاییز تهیه کنید و آب آن را بگیرید. سپس آن را بجوشانید تا در زمان نگهداری خراب نشود.

روش دوم :

زرشک تازه را تهیه و فریز نمایید. به این ترتیب می توانید در زمان نیاز آب آن را بگیرید و مصرف کنید.

روش تهیه آب زرشک در منزل

یکی از روش های مصرف زرشک، تهیه آب آن می باشد. برای این کار، ابتدا به مدت یک شبانه روز، زرشک ها را در یک ظرف غیر فلزی (بهتر است شیشه ای باشد) خیس کنید. به ازای هر ۲۵۰ گرم زرشک، ۱ پیمانه آب بریزید. درب ظرف را ببندید. بعد از این مدت، زرشک را همراه با آب آن، درون غذاساز یا میکسر بریزید. به مدت ۳۰ ثانیه با دور متوسط، مواد را با هم مخلوط کنید. این کار باعث می شود تا دانه های زرشک شکسته و آب آنها خارج شود.
دقت کنید که مدت زمان مخلوط کردن را زیاد نکنید. این کار موجب خرد شدن بیش از اندازه دانه های زرشک می شود و امکان جداسازی تفاله در این حالت وجود ندارد. در مرحله بعد، مخلوط را از یک پارچه یا صافی ریز عبور دهید. این کار باعث جدا شدن آب و تفاله می شود. کمی پارچه را فشار دهید تا آب زرشک ها کاملا خارج شود.

روش های مصرف زرشک

میزان ماندگاری آب زرشک

آب زرشک را درون ظروف شیشه ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید. با این کار برای یک هفته باقی می ماند. به مرور زمان، ترش و خراب می شود. در صورتی که می خواهید آب زرشک را برای مدت طولانی نگهداری کنید، آن را بجوشانید. همان طور که قبلا اشاره شد بهتر است زرشک تازه را فریز کنید و در زمان موردنیاز آب آن را بگیرید.

بهترین زمان برای مصرف آب زرشک

مقدار مصرف روزانه آب زرشک و بهترین زمان مصرف آن با توجه به هدف افراد متفاوت می باشد.
برخی از افراد با هدف درمان مشکلات کبدی از آن استفاده می کنند. بهترین زمان مصرف آب زرشک برای این افراد صبح ناشتا و پیش از خواب شبانه است. در هر وعده ۱ لیوان مصرف کنند.
افرادی که می خواهند برای لاغری از آب زرشک استفاده کنند، می توانند روزی ۳ فنجان میل کنند. زمان مصرف آن، نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی است.

۳- دمنوش زرشک :

برای تهیه دمنوش زرشک، به ازای هر نفر ۲ قاشق غذاخوری زرشک را همراه با ۲ لیوان آب جوش درون قوری می ریزند. کمی صبر می کنند تا این نوشیدنی خوشمزه دم بکشد. این دمنوش، ترش مزه است. در صورت تمایل می توانید آن را همراه با عسل و یا نبات استفاده کنید. می توانید برای فروش دمنوش زرشک به صورت آماده از فروشگاه اینترنتی دوشنگان تهیه فرمایید.

روش های مصرف زرشک

۴- مربای زرشک :

یکی از روش های مصرف زرشک ، تهیه مربا می باشد. در این روش با استفاده از ۱ کیلوگرم زرشک، ۱ کیلو و ۲۵۰ گرم شکر، ۲/۱ قاشق چای خوری و ۵ لیوان آب می توانید مربایی خوشمزه تهیه کنید.
ابتدا زرشک ها را تمیز کنید و با آب سرد بشویید. سپس آنها را داخل یک ظرف بزرگ و مناسب قرار دهید. روی زرشک ها آب سرد بریزید. اجازه دهید تا ۱ ساعت خیس بخورند. سپس زرشک ها را آبکش کنید. ۳/۱ شکر را در یک کاسه بریزید. کمی از زرشک را داخل ظرف دیگری بریزید و روی آن را مقداری شکر بریزید. زرشک ها و شکر را به صورت لایه های یک در میان در ظرف بریزید. این مخلوط را به مدت ۴ ساعت در یخچال بگذارید. در این مدت زرشک ها آب می اندازند.
سپس یک قابلمه بزرگ بردارید و روی حرارت قرار دهید. ۵ لیوان آب را درون آن بریزید. بقیه شکر را هم به آن اضافه کنید و هم بزنید. سپس کاسه محتوی زرشک و شکر را از یخچال خارج کنید. این ترکیب را به قابلمه آب و شکر اضافه نمایید. حرارت را ملایم کرده و با قاشق هم بزنید. صبر کنید تا مربا قوام بیاید. در زمان تهیه مربای زرشک درب قابلمه را نبندید. در غیر این صورت مربای شما بد رنگ می شود. بعد از اینکه مربا قوام آمد و غلظت مناسبی پیدا کرد، ۲/۱ قاشق مرباخوری از شهد مربا را درون لیوان آب سرد بریزید.
اگر در این زمان، شهد مربا تا رسیدن به کف لیوان یکنواختی خود را حفظ نکرد، لازم است که مربا به غلظت مطلوب برسد. در صورتی که شهد به صورت منسجم ته نشین شود، قوام مربا خوب است. حالا وانیل را اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید. در انتها قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید به دمای محیط برسد. مربا را درون ظروف شیشه ای دربسته ریخته و در یخچال نگه دارید. اگر می خواهید برای مدت طولانی آن را نگه دارید، بسته بندی و فریز کنید.

مربای زرشک

۵- لواشک زرشک:

زرشک را می توان به صورت لواشک نیز تهیه و استفاده کرد. ابتدا باید زرشک ها را شسته و آبکش کنید. در مرحله ی بعدی زرشک ها را با کمی آب در ظرفی مناسب جوشانده و پس از گذشت زمانی کوتاه از روی حرارت برداشته و با استفاده از مخلوط کن میکس می کنیم. ماده مخلوط شده را به صورت لایه‌ای نازک در سینی ریخته و آن را با استفاده از وسیله‌ای کاردک مانند صاف کرده. لواشک باید لایه نازکی داشته باشد تا یک دست باشد و زودتر خشک شود. برای اینکه لواشک زودتر خشک شود می‌توانید آن را زیر نور آفتاب یا کنار بخاری قرار دهید.

اگر می خواهید لواشک زرشک را به صورت آماده تهیه کنید می توانید به فروشگاه اینترنتی دوشنگان مراجعه فرمایید و اقدام به فروش لواشک زرشک کنید.

نکته :

– برای اینکه ظاهر مربای شما زیباتر باشد، زیاد مربا را هم نزنید. در این صورت، دانه های زرشک زیاد خرد نمی شوند.
– به جای وانیل می توانید از مواد عطری دیگر مانند هل استفاده کنید.

نکاتی در مورد آب زرشک

۱- طبع آب زرشک سرد و خشک است. بنابراین، افرادی که مزاج سرد دارند باید در مصرف آن احتیاط و از مصلح استفاده کنند.
۲- خانم های باردار و شیرده باید آب زرشک را با نظر پزشک مصرف کنند.
۳- اگر بعد از مصرف آب زرشک با علائمی مانند اسهال، تهوع، درد، یبوست و گرفتگی معده مواجه شدید، دیگر از آن استفاده نکنید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد برخی از روش های مصرف زرشک صحبت کردیم. برخی از افراد از زرشک برای تهیه ژله هم استفاده می کنند. زرشک خواص درمانی زیادی دارد که به همین علت مورد استقبال بسیاری از افراد قرار می گیرد. البته یادآوری می کنیم که در مصرف آن نباید زیاده روی شود. در صورت بیماری هم باید با نظر پزشک مصرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.