بلاگ

خواص سیر

خواص سیر

خواص سیر ، انسان ها بیش از ۳۰۰۰ سال است که از سیر به عنوان چاشنی غذا و داروی سنتی استفاده می کنند.

خاستگاه سیر به آسیای مرکزی برمی گردد. دانشمند مشهور، لوئی پاستور در اوایل سال ۱۸۵۸ از خواص ضد باکتریائی آن استفاده کرد.

ارزش غذایی سیر

در ترکیب سیر، مواد معدنی مختلفی مانند فسفر، پتاسیم، منیزیم، زینک، کلسیم و آهن وجود دارند. سیر سرشار از ویتامین های گروه B، فولات، تیامین، نیاسین، ویتامین های A، C و K می باشد. علاوه بر این، مواد معدنی کمیابی مانند ید، گوگرد و کلر در سیر یافت می شوند.

نحوه مصرف سیر

بهترین روش برای استفاده از سیر، مصرف آن به صورت خام است. بهتر است از سرخ کردن سیر اجتناب کنید. این کار خواص سیر را تغییر می دهد. آنزیم آلییناز موجود در آن برای سلامتی بدن بسیار مفید است. برخی از افراد سیر را در روغن زیتون تفت می دهند. این کار باعث ایجاد یک رایحه ی مطبوع می شود. از این ماده به عنوان پایه برای تهیه سوپ و خورش استفاده می کنند. یکی از مواد اصلی در تهیه سس ماکارونی، سیر می باشد. سیر از پوسیدگی دندان و رشد باکتری های دهان جلوگیری می کند. به همین دلیل برای تولید خمیر دندان و دهانشویه به کار می رود.

چطور سیر خام را بخوریم؟

خواص سیر خام

خواص سیر خام

آنزیم آلیسین موجود در ترکیب سیر دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی می باشد. با استفاده از روش های مختلفی می توانید از مزایای سیر بهره مند شوید.

– بلعیدن یک حبه سیر : یکی از راه های خوردن سیر، بلعیدن آن است. البته اگر این کار برای شما مشکل است می توانید از روش های دیگر استفاده کنید. بلعیدن یک حبه سیر در روز تاثیر بسزایی در سلامتی دارد. برخی از افراد معتقدند این راه خطراتی به همراه دارد. به همین دلیل این روش را توصیه نمی کنند.- استفاده از سیر در سالاد : برای این کار مقداری سیر را خرد و به سس سالاد خود اضافه کنید. سیر را می توانید در دستگاه غذاساز بریزید و به صورت تکه های یکنواخت درآورید.

– طعم دار کردن نان تست صبحانه : شما می توانید نان تست صبحانه خود را با استفاده از برش های نازک سیر طعم دار کنید. یک رستوران ایتالیایی برای اجرایی کردن این ایده، ابتدا سیر را خرد می کند و سپس ۲ قاشق چای خوری کره آب شده را به آن اضافه می نماید. در ادامه این مخلوط را روی نان تست می ریزد و پخش می کند.

– مصرف سیر به شکل قرص : سیر را به شکل قطعات خیلی کوچک خرد کنید. سپس با آب میل کنید. برای کاهش طعم سیر می توانید از اسموتی غلیظ آب استفاده نمایید.

– خوردن سیر له شده : یک سیر را لای دندان های کرسی خود قرار دهید و فشار دهید. بعد از اینکه سیر له شد، یک دقیقه آن را داخل دهان خود نگه دارید و سپس تف کنید. نیاز نیست تا سیر را بجوید. وقتی سیر له می شود، مواد ضد میکروبی آن آزاد می شوند.

مصرف سیر به صورت پخته

– اضافه کردن سیر به غذا : ترکیبات سالم موجود در سیر در دمای بالا (۱۴۰ درجه فارنهایت) تجزیه می شوند. به همین دلیل بسیاری از افراد توصیه می کنند که سیر به صورت خام مصرف شود. اگر می خواهید سیر را در غذا استفاده کنید، بهتر است تا در مراحل آخر، آن را به ترکیبات غذا اضافه کنید.

خواص سیر برای سلامتی

خواص سیر برای سلامتی

خواص سیر برای سلامتی

ترکیبات موجود در سیر تاثیر بسزایی در سلامتی بدن دارند. به همین علت می توان از سیر برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرد. در ادامه به برخی از فواید سیر بر سلامتی بدن اشاره می کنیم.
۱- کاهش سرفه و علائم سرماخوردگی
۲- کاهش کلسترول و فشار خون
۳- تقویت قلب
۴- پیشگیری از بیماری های عصبی
۵- بهبود زخم ها
۶- تنظیم قند خون
۷- تقویت سیستم ایمنی
۸- بهبود سلامت استخوان
۹- کمک به رفع بیماری های پوستی
۱۰- افزایش میل جنسی
۱۱- کنترل آسم
۱۲- جلوگیری از کبد چرب و ریزش مو
۱۳- کاهش وزن
۱۴- تسکین درد گوش

زیاده روی در مصرف سیر

اگر در مصرف سیر زیاده روی کنید، موجب سرگیجه، کاهش فشار خون و حساسیت می شود. در برخی موارد هم می تواند منجر به خونریزی شود. به نظر می رسد که مصرف سیر تاثیری بر متابولیسم داروها نمی گذارد. اگر داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنید، با احتیاط از سیر استفاده نمایید. سیر از انعقاد خون جلوگیری می کند.

افرادی که جراحی می کنند، زنان باردار و شیرده بهتر است از سیر استفاده نکنند.

مصرف سیر موجب بوی بد دهان، احساس سوزش در دهان یا معده، سوزش معده، باد شکم، تهوع، استفراغ، بوی بد بدن و اسهال می شود. اگر سیر را به صورت خام مصرف کنید این عوارض شدیدتر می شوند. استفاده بیش از حد از سیر می تواند آسم و واکنش های آلرژیکی ایجاد کند. ضمن اینکه باعث تحریک دستگاه گوارش هم می شود.

سخن پایانی

در این مقاله، درباره سیر صحبت کردیم. سیر حاوی موادی است که برای سلامتی بدن بسیار موثر هستند. شما می توانید در وعده های غذایی خود از سیر استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید. اگر بیمار هستید در مورد مصرف سیر با پزشک خود مشورت نمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *