زرشک

زرشک چیست؟

تاریخپه زرشک

زرشک گیاهی نیمه گرمسیری با میوه های قرمز،کوچک و طعم ترش است. بوته زرشک بیشتر در کشورهای اروپایی، شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیای مرکزی رشد می کند و از قسمت های مختلف این گیاه از جمله ریشه، پوست درخت و میوه زرشک برای اهداف دارویی استفاده می شود. ایران بزرگ ترین تولید کننده زرشک در جهان است.

زرشک دارای خواص و فواید بی نظیری است. از خواص دارویی زرشک می توان به درمان فشار خون بالا، دیابت، کلسترول، انواع عفونت و التهاب، سرماخوردگی و اختلالات گوارشی اشاره کرد. طبع زرشک سرد و خشک است.

بیش از ۲۵۰۰ سال است که از خواص دارویی زرشک در موارد متعدد استفاده می شود. بومیان آمریکایی از زرشک به عنوان گیاه دارویی استفاده می کردند. مصریان باستان ترکیب زرشک و رازیانه را برای دفع و درمان طاعون به کار می بردند.

در هند از زرشک بیشتر برای درمان طبیعی اسهال استفاده شده است. عطاران اروپایی زرشک را برای درمان مشکلات کیسه صفرا و کبد تجویز می کردند. پزشکان روسی از زرشک برای التهاب، فشار خون بالا و خونریزی غیر طبیعی رحم استفاده می کردند.

زرشک در ایتالیا به نام “خار مقدس” نیز مشهور است زیرا در افسانه ها آمده از زرشک در تاج خاردار حضرت عیسی استفاده شده بود. در ادامه با تعدادی از خواص زرشک در طب سنتی، پزشکی و سلامتی و زیبایی پوست و مو اشاره خواهیم کرد.

زرشک پلویی و زرشک سیاه

زرشک پلویی در دو نوع اناری و پفکی یافت می شود. زرشک سیاه یا آب گیری از گونه های زرشک آبی است که از آن برای تهیه آب زرشک استفاده می شود و کیفیت آن از زرشک اناری و پفکی کمتر است. خواص زرشک سیاه و زرشک پلویی یکسان است.

طرز تهیه دمنوش زرشک

برای تهیه دمنوش زرشک ۱ تا ۲ قاشق چایخوری ریشه خشک زرشک را به همراه ۱ تا ۲ قاشق چایخوری زرشک کوبیده داخل ۲/۳ فنجان آب جوش اضافه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه تکان دهید.

یا می توانید ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری زرشک تازه را داخل قوری ریخته مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و روی حرارت غیرمستقیم دم کنید. در صورت تمایل مقداری نبات یا عسل به آن افزوده و میل کنید.

ارزش غذایی زرشک

  • کالری : ۳۱۶
  • پروتئین : ۳.۶ گرم
  • قند : ۲۷.۲ گرم
  • فیبر : ۷.۴ گرم
  • کربوهیدرات : ۶۳.۹ گرم

البته زرشک را می توان در فرآوردهای متنوعی همچون لواشک زرشک مصرف کنید ولی باید مطمئن شوید که این فرآوردها با زرشک طبیعی و به روش سالم تولید می شوند.

2 نظر برای “زرشک چیست؟

  1. آرزو علی نژاد گفت:

    این مطلب بسیار کاربردی و عالی بود ، سپاس گذارم

    1. مدیریت سایت گفت:

      با سلام و احترام
      با تشکر از دیدگاه خوبتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.