خواص زرشک, زرشک

خواص زرشک

۳۰ خاصیت زرشک

تقویت قلب

قلب سالم از هرگونه بیماری قلبی عروقی در امان است. زرشک دربردارنده نوعی ترکیب فعال به نام بربامین است که این ترکیب از قلب دربرابر آسیب به بافت‌های آن و هرنوع صدمه دیگری مراقبت می‌کند. این ترکیب در تنظیم غلظت یون‌های کلسیم موثر است.

یون‌های کلسیم مانع از فعالسازی بیش از اندازه پروتیین و در پی آن سکته قلبی می‌شوند. بعلاوه، این ترکیب حساسیت سلول‌ها دربرابر کلسیم را افزایش داده و در انقباض عضلات موثر خواهد بود.

تقویت سلامت ذهنی و مغزی

طبق مطالعه‌ای که اخیرا در چین انجام شد، بربامین- یکی از ترکیب‌های اصلی موجود در زرشک- خطر اکسیداسیون در زیست مولکول های مغز را از بین برده، ازکارافتادگی مولکول‌های حافظه را مهار می‌کند و به این ترتیب بیشترین توان مغزی را برای شما به همراه خواهد داشت..

کنترل سطح قند خون

این نتیجه تنها زمانی حاصل میشود که زرشک همراه با گیاه خارمریم مصرف شود.  زمانیکه زرشک به عنوان دارویی درکنار خارمریم بکار می‌رود، بصورت انسولین عمل کرده و سطح قندخون را ثابت می‌کند.

درمان کمردرد

علاوه بر باربرین ترکیبات مشخص دیگری نیز در زرشک وجود دارد که آن را به عنوان دارویی موثر در کاهش کمردرد نشان می‌دهد. بنابراین، زرشک عمدتا برای درمان سیاتیک یا درد پایین کمر بکار می‌رود.

هضم بدون درد

آیا تابه حال کسی به شما گفته است که زرشک دارویی موثر برای گرفتگی معده به شمار می‌رود؟ هرزمان که هرگونه مشکل گوارشی داشتید می‌توانید به زرشک اعتماد کنید. درواقع، پوست درخت زرشک با گوارش در ارتباط است.

منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها

منبع آنتی اکسیدان‌های موجود در زرشک، سیستم ایمنی شما را دربرابر تهدیدهای خارجی تقویت می‌کند. مادامیکه ذخیره درستی از آنتی اکسیدان‌ها وارد بدن شما می‌شود، در معرض تهدید استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد قرار نخواهید داشت. همچنین نشان داده شده است که افرادی که عصاره زرشک را مصرف می‌کنند بطور قابل توجهی سالم هستند.

محافظت از کبد

زرشک با کاهش آسیب به کبد و DNA در مجموع فوایدی در حفاظت و نگهداری از کبد به همراه دارد. به علاوه، زرشک آنزیم آنتی اکسیدان را در سطح نرمال قرار داده و کبد را از تتراکلریدکربن نگه می‌دارد. در امان

درمان تب

تنها هنگامی که یکبار برای درمان تب از زرشک استفاده کنید به خواص زرشک و تاثیرات معجزه آسای آن ایمان خواهید آورد. آلکالوئیدهای باربرین موجود در زرشک دارای خاصیت تب بر بوده و در درمان تب موثر هستند. این گیاه نه تنها برای تب که در درمان مالاریا هم به کار می‌رود.

درمان اسهال

صرف نظر از علت بروز اسهال، زرشک به دلیل ویژگی‌های قابض کنندگی موجود در آن در کاهش علائم اسهال موثر است. با مصرف آب زرشک می‌توانید از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

ضد تشنج

وجود باربرین در زرشک آن را به دارویی ویژه و خاص در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها تبدیل کرده است. در درمان بیماری تشنج نیز باربرین خصوصیت ضدتشنجی را افزایش داده و صرع را بهبود می‌بخشد.

محافظت دربرابر روماتیسم

گل زرشک و پوست درخت آن دارای خاصیت ضدروماتیسمی بوده و برای درمان این بیماری بکار می‌روند. باین ترتیب، درصورت مشاهده هرگونه علائم روماتیسم از مصرف زرشک غافل نشوید.

درمان مشکلات پوستی

شاید بدانید که برخی از مشکلات پوستی وحشتناک و جدی مثل آکنه‌ها یا پسوریازیس- علاوه بر باکتری ها- درنتیجه عفونت‌های قارچی نیز به‌وجود می‌آیند. بنابراین، همواره می‌توانید پیش از آنکه این میکروب‌ها برای شما مشکلاتی را به‌وجود آورند، پوستتان را با زرشک درمان کنید.

چشمانی سالم

باربرین موجود در زرشک این گیاه را به درمانی موثر در سالم کردن چشم‌ها تبدیل می‌کند. وجود این آنزیم در زرشک باعث می‌شود که این گیاه در درمان قرمزی چشم(کنژنکتیویت) نیز بکار رود .

محافظت از ریه‌ها و مجرای ادراری

زرشک میتواند علاوه بر پوست از ریه‌ها و مجرای ادراری شما دربرابر حملات میکروبی محافظت کند. به هنگام ابتلا به سینوزیت، برونشیت، گلودرد یا گرفتگی بینی از زرشک استفاده کنید.

درمان عفونت و اختلالات پوستی

خاصیت ضدالتهابی زرشک در هنگام ابتلا به مشکلات دستگاه گوارش، مجرای ادراری یا دستگاه تنفسی قابل توجه است. این گیاه همچنین میتواند عفونت‌های قارچی روی پوست و واژن را بهبود ببخشد.

حاوی عوامل ضد باکتری و ضد قارچ است

برخی مطالعات نشان داده‌اند که زرشک دارای برخی از عوامل ضد باکتری و ضد قارچی است و همین سبب می‌شود که این میوه یک درمان عالی برای مبارزه با عفونت باشد.

التهاب را کاهش می‌دهد

التهاب در واقع ریشه‌ی برخی از مشکلات سلامتی است. درمان آن ممکن است ساده باشد اما مبارزه با نشانه‌های آن کمی سخت‌تر است. خوب، زرشک می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند تا علائم کمی قابل‌تحمل‌تر باشند.

درمان گلودرد

یکی دیگر از خواص زرشک این است که با سرماخوردگی مقابله می‌کند. ویتامین C موجود در زرشک برای درمان گلودرد و برخی از اختلالات ساده مانند سرماخوردگی فوق‌العاده است.

درمان خانگی مسمومیت غذایی

از آن‌جایی که زرشک حاوی داروی ضد باکتری است می‌تواند به عنوان درمانی خانگی برای رفع مسمومیت غذایی به کار رود اما فقط برای موارد نه چندان شدید قابل استفاده است.

پیشگیری از دیابت

بربرین موجود در زرشک سبب شده که این میوه قادر باشد از ابتلا به دیابت جلوگیری کند؛ در حالی که مردم در تلاش برای کنترل سطح قند خون هستند، زرشک راه‌حلی طبیعی برای کاهش سطح قند خون است.

جریان خون را بهبود می‌بخشد

جریان خون طبیعی باعث توزیع مطلوب مواد مغذی و اکسیژن در بدن شما می‌شود. زرشک با ریلکس کردن رگ‌های خونی و آسان کردن کار قلب، می‌تواند به شما کمک کند تا جریان خون مطلوبی داشته باشید.

سطح کلسترول را کنترل می‌کند

فیبر رژیمی موجود در زرشک، برای از بین بردن کلسترول غیر ضروری در روده عالی است. این امر باعث افزایش کلسترول خوب برای کنترل سطح کلسترول می‌شود.

مبارزه با سندرم متابولیک

مبارزه با سندرم متابولیک کار آسانی نیست، اما زرشک دارای چند ترکیب قدرتمند است که می‌توانند به شما کمک کنند تا به طور موثری با این نوع بیماری مبارزه کنید.

خون را سم‌زدایی می‌کند

یکی از خواص زرشک این است که خون را سم‌زدایی می‌کند. آیا می‌دانید کدام عضو در بدن شما خون‌تان را سم‌زدایی می‌کند؟ پاسخ کبد است. زرشک می‌تواند به بهبود عملکرد کبد برای بهینه‌سازی سم‌زدایی خون در بدن شما کمک کند.

تولید گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند

زرشک حاوی ترکیب شیمیایی خاصی به نام بربرین است. این ترکیب شیمیایی می‌تواند در تحریک تولید مطلوب گلبول‌های سفید برای ترویج لخته شدن طبیعی خون و تسریع بهبود زخم کمک کند.

برای منظم شدن دوره‌های قاعدگی در زنان مفید است

عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند موجب بی‌نظمی دوره‌های قاعدگی در زنان شود، اما تنها یک راه‌حل موثر و طبیعی برای مقابله با آن وجود دارد: زرشک. برخی از مطالعات بیان کرده‌اند که این نوع توت برای مقابله با این اختلال بسیار مفید است.

درمانی برای کم‌خونی

کم‌خونی زمانی رخ می‌دهد که بدن از کمبود آهن رنج می‌برد. علل کمبود آهن در بدن می‌تواند متفاوت باشد اما شایع‌ترین علت‌اش، این است که بدن نمی‌تواند در اثر برخی از عوامل به طور مطلوب آهن جذب کند. خوب، زرشک غنی از ویتامین C است و می‌تواند به شما در مبارزه با این مشکل کمک کند.

کاهش فشار خون

هرچند مقابله با مشکل فشار خون بالا کار ساده‌ای محسوب نمی‌شود اما غیرممکن هم نیست. شما با بهره‌گیری از خواص زرشک می توانید با فشار خون بالا مقابله کنید. زرشک می‌تواند به ریلکس شدن عروق خونی کمک کند و به این ترتیب جریان خون را بهبود می‌خشد و به عملکرد مناسب قلب کمک می‌کند. نتیجه این است که فشار خون پایین می‌آید.

جذب آهن را بهینه می‌کند

آهن یکی از ترکیبات ضروری برای سلامت انسان است اما گاهی جذب آهن به دلیل برخی از عوامل به صورت مطلوبی صورت نمی‌پذیرد. ویتامین C یکی از ترکیبات شیمیایی است که جذب آهن را بهینه می‌کند.

عوارض جانبی شیمی‌درمانی را تسکین می‌دهد

یکی از عوارض جانبی شیمی‌درمانی این است که تولید گلبول‌های سفید خون با مشکل مواجه خواهد شد. چنان‌چه در مورد ۲۵ ذکر شد، زرشک می‌تواند تولید گلبول‌های سفید را بهبود دهد و به این ترتیب در کاهش عوارض جانبی شیمی‌درمانی موثر است.

شما می توانید از دمنوش زرشک نیز استفاده کنید.

خواص ریشه، پوست و ساقه زرشک

سبوس و ریشه زرشک حاوی انواع بسیاری از مواد شیمیایی به نام آلکالوئید ایزو کیتولین است. دانشمندان و محققان این ترکیبات را در طول سالیانه متمادی مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند، ولی پی بردند که آنها در واقع خواص آنتی بیوتیکی دارد. برخی ازآنها باعث پائین آوردن تب، کاهش تورم و فشار خون شده و به تنظیم ضربان قلب و انقباض عضلات قلب کمک می کنند.

  • برای برطرف کردن سوزش ادرار مفید است، واریس را درمان می کند.
  • نقرس و رماتیسم را برطرف می کند.
  • بی اشتهایی را برطرف می کند.
  • اعمال دستگاه گوارش را منظم می کند و سوء هاضمه را از بین می برد.
  • برای درمان زردی و یرقان موثر است.
  • آنهایی که مبتلا به ورم طحال هستند می توانند برای معالجه از این گیاه کمک بگیرند.
  • برای معالجه بواسیر نافع است.

خواص برگ زرشک

اسهال های مزمن را درمان می کند
برگ زرشک دارای مقدار زیادی ویتامین ث می باشد. بنابراین در درمان بیماری اسکوربوت اثر مفید دارد. در موقع آنژین و گلودرد، دم کرده برگ زرشک را غرغره کنید.

C زرشک، سرشار از ویتامین

برگ‌های گیاه زرشک سرشار از ویتامین C است و خاصیت داروی ملین را دارد، میوه‌های آن ادرارآور و خلط‌آور است و برای خوشبو شدن دهان نیز استفاده می‌شود. پوسته، ریشه و ساقه آن تقویت‌کننده، ضدعفونی‌کننده، صفراآور، مدر و ملین است.

زرشک، داروی درمان دیابت و چاقی

نوعی داروی سنتی گیاهی چین برای دیابت نوع ۲ و لاغری مفید است. در ادبیات چنین گفته شده، بربرین، که در ریشه و ساقه بعضی از گیاهان وجود دارد می‌تواند قند خون بیماران دیابتی را کاهش دهد

زرشک برای درمان سنگ کلیه مناسب است

یک متخصص قلب و عروق گفت: زرشک در درمان بیماری‌های قلبی، کلیوی و فشارخون موثر است. دکتر مهدی عارفی با بیان این مطلب افزود: زرشک با دارا بودن بربرین (Berberin) دارای اثرات مفید برای قلب است و خاصیت ضد آریتمی، فشارخون و کاهش دهنده مقاومت عروق دارد.

خواص زرشک در طب سنتی

  • درمان اسهال
  • ضد صفرا
  • کاهش حرارت معده و کبد
  • درمان تهوع و استفراغ ناشی از صفرا
  • درمان عفونت
  • بهبود سرماخوردگی
  • تسکین گلو درد

پاک کننده پوست

بربرین موجود در زرشک به صورت یک پاک کننده عالی عمل کرده و باعث از بین رفتن منافذ پوستی می شود. زرشک برای پوست های چرب عالی است. سفت شدن پوست صورت زرشک منبع خوب ویتامین C می باشد که از پوست صورت در برابر عوامل استرس زای محیطی محافظت کرده و استفاده منظم زرشک باعث سفت شدن پوست می شود.

ضد آکنه

زرشک دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی است و در درمان آکنه، جوش و پسوریازیس مفید است.

شما می توانید زرشک را به صورت فرآورده های زرشک مثل لواشک زرشک مصرف نمایید. به شرط آنکه مطمئن باشید که این فرآورده ها از زرشک طبیعی و کاملا سالم تولید شده باشند.

2 نظر برای “خواص زرشک

  1. حسین هاشمی گفت:

    این پست را در وبسایت دیگری دیده بودیم ، اما در وبسایت شما بسیار کامل بود

    1. مدیریت سایت گفت:

      با سلام و عرض ادب
      هدف ما رضایت خاطر شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.